Weet wat je eet in 2019: dit zijn de belangrijkste trends op culinair gebied

Brunchen wordt het nieuwe dineren en op Insta plaatsen we ugly food pics: dit zijn de vijf belangrijkste culi-trends voor 2019.

Tekst: Angélique Heijligers | Beeld: iStock

1. Vega(n) wordt volwassen

Vegan mayo, vegan roze koeken, vegan Cornetto’s en laten we ook de Knakwortel niet vergeten: vegan én vega producten (hallo, vega rookworst!) vinden steeds vaker hun weg naar de supermarkt en ons boodschappenmandje. Foodtrend-analist Marjan Ippel van Talkin’ Food: ‘De vega en vegan producten in de supermarkt staan ook niet meer in zo’n apart, gek hoekje. De vegan roze koeken staan naast de ‘gewone’ roze koeken en ik kan me voorstellen dat het daardoor makkelijker is om te denken: laat ik deze eens proberen. Bij de flexitariër is misschien wel de grootste winst te halen. Af en toe vegetarisch wordt af en toe ook vegan. Het elitaire dat nog weleens aan vegan kleeft, gaat ervan af. De immens populaire Vegan Junk Food Bar (met inmiddels drie vestigingen in Amsterdam) is daar een goed voorbeeld van.’ Naast de ontwikkeling van vega(n) varianten op mainstream producten, voorspelt Ippel  meer vegan veranderingen. ‘Na al het vegan fastfood en zoete producten die de vlees- of zuivelhoudende producten exact in smaak en textuur kopieerden, wordt vegan volwassener en zelfstandiger. Ook bij high-end restaurants gaan we vegan op de menukaart zien. Dus een prachtig opgemaakt bord met smakelijk vegan eten dat niet rechtstreeks uit de frituur komt en ook geen kopie van iets anders wil zijn.’

2. Nolo-cocktails en bier

Dit jaar ging van start met non-alcohol challenges en ’s ochtends vroeg nuchter feesten was het nieuwe uitgaan. De groeiende markt voor ambachtelijke lokaal geprodu- ceerde frisdranken en kombucha’s is nog zo’n teken dat de consument behoefte heeft aan een alternatief voor alcoholhoudende drank. Komend jaar zet de trend nolo, oftewel  non-alcohol en low-alcohol, verder door. Marjan Ippel: ‘Craft beers met hun traditioneel hoge alcoholpercentages gaan low en zelfs non-alcohol. En er zijn steeds meer lekkere nolo-wijnen en varianten van destillaten om nolo-cocktails mee te maken. Restaurants proberen onder druk van hun gasten het alcoholpercentage omlaag te krijgen. De nieuwe theeconcepten die hiervoor zijn bedacht, zijn helaas nog altijd geen goed alternatief voor een wijn- of bierarrangement. Ik denk dat het met nolo-bier nog het best gaat lukken.’ Mensen zijn steeds bewuster met hun lichaam en gezondheid bezig, verklaart culinair schrijver en foodtrendwatcher Monique van Loon de nolo-trend. ‘Maar ze willen niet dat er wordt ingeboet aan smaak en willen bij het uitgaan ook weleens wat anders dan een spa rood. In 2019 zullen we in cocktailbars en restaurants steeds meer nolo-premium-mixjes en boutique drinks zien. Bijzondere cocktails, geserveerd in een mooi glas en met een unieke smaak.’

3. Brunchen is het nieuwe uitgaan

Ontbijt en brunch krijgen in grote steden minstens zo veel aandacht op de menukaart als het diner. Want drukke agenda’s, flexibele werktijden en sympathiekere prijzen maken in de ochtend uit eten gaan minstens zo gezellig als ’s avonds socializen. En nee, de brunch is al lang niet meer iets voor oude mensen. Check op Instagram maar eens #brunchsquad. In New York en LA betekent brunchtijd (zeker in het weekend) spitsuur in de horeca. Volgt Nederland? ‘Ja, brunchen is helemaal hip,’ zo stelt Monique van Loon. ‘In 2019 gaan we ook hier vooral veel brunchen. Aan lange tafels, met champagne, bloody mary’s en heel veel vrienden…’

Benieuwd naar de andere twee? Deze lees je in VIVA 51-52. Deze ligt t/m 1 januari in de winkel. Of bestel hem hieronder. 

»BESTEL VIVA ONLINE | KLIK HIER«