Yara Michels meets Claire Slootheer: ‘Mijn droom is een wereldtour’

Met haar pr-bureau Iconic Studios verzorgt Claire Slootheer (33) sinds vier jaar de pr voor grote merken als Heineken, Tommy Hilfiger en UBER.

Hoe kwam je op het idee voor je eigen pr-bureau?

‘Ik was partner bij een ander pr-bureau én werkte als onderdeel van dj-duo The Cat Carpenters. Dat ging zo goed dat ik besloot uit te zoeken hoe groot we konden worden als dj. Toch werd ik door zo veel merken benaderd met de vraag hun pr te doen, dat het weer begon te kriebelen. Ik ben eigenlijk gewoon begonnen, zonder businessplan. In het begin deed ik alles op gevoel en pakte ik elke kans die goed voelde aan. Het was eigenlijk nooit mijn idee om heel groot te worden, dat ging vanzelf.’

Wat is het geheim van jouw succes?

‘Of ik succes heb, durf ik niet over mezelf te zeggen, maar wat ik leuk vind aan het runnen van mijn bedrijf, is dat ik door mijn mensen goed te behandelen en te belonen voor hun harde werk, alles kan bereiken. Een strenge manager vind ik iets ouderwets, met een goede sfeer bereik je veel meer. Ik ren zelf ook tien keer harder voor iemand die ik aardig vind.’

Je fungeert inmiddels óók als influencer-bureau: vertel!

‘De pr-wereld is de laatste tijd nogal veranderd. De traditionele wijze waarop merken hun verhaal vertellen, wordt inmiddels versterkt door er passende influencers aan te verbinden. We kijken per merk welke namen daar bij passen. We hebben dus geen influencers in dienst.’

Zitten er ook nadelen aan jouw job?

‘Ik sta 24 uur per dag aan. Waar ik ook ben, ik ben altijd met werk bezig. Zodra mijn kinderen op bed liggen, gaat mijn laptop weer open. Op vakantie gaan en niet werken, is geen optie. Zo was ik na twee jaar géén vakantie, dit jaar naar Bali en moest ik mijn out of office aanzetten. Na dag drie heb ik die weer uitgezet. Ik vond het zo’n onzin. Juist door het tijdsverschil kon ik een halve dag werken, en de rest van de tijd van de vakantie genieten. Perfect.’

Hoe combineer je je bedrijf met het moederschap?

‘Mijn gezin gaat dus voor alles. Met mijn man en (schoon)familie heb ik een agenda. Zij helpen ons bij alles. Over het algemeen ben ik ’s ochtends van zeven tot half negen met mijn kinderen en om half drie haal ik ze van school. Tot half acht spendeer ik tijd met de kids en daarna gaat mijn laptop weer open. Het fijne aan mijn werk is dat ik mijn mail altijd even tussendoor kan doen.’

En dan werk je ook nog steeds als dj…

‘Ja, we hebben net drie nieuwe tracks uitgebracht. Twee keer per week gaan we ’s avonds de studio in en in het weekend draaien we. Het coolste vind ik de festivals. Het geeft elke keer een kick om al die handjes omhoog te zien gaan. Mijn droom is een wereldtour. Kan best: mijn pr-activiteiten kan ik overal doen en mijn gezin kan gewoon mee, haha.’

Welke gouden ondernemerstip wil je andere ambitieuze vrouwen meegeven?

‘Je moet het vooral dóén. Dat klinkt simpel, en veel mensen hebben de leukste ideeën, alleen de stap om die ook echt tot uitvoering te brengen, voelt vaak te groot. Laat je niet tegenhouden door onzekerheid, doe het gewoon. Alleen dan kan jouw idee een succes worden.’

Wil jij een weekendje naar Maastricht winnen, aangeboden door Renault en VIVA400? Ga dan naar renault.nl/viva400 en ontdek of de TWINGO, CLIO of CAPTUR met jou matcht.