‘Ik leg mijn klanten graag in de watten’

gesponnen suiker

gesponnen suiker
Het regent, mensen zijn chagrijnig én uitgekeken op de sale. Hoe maak je de klanten en het winkelpersoneel weer enthousiast? Juist, door een cool event te organiseren. Dat is dé ultieme tip van Anouk Buziau, eigenaresse van de hebberigmakende kledingwinkel Gesponnen Suiker.

Anouk: “Bijna alle winkels hangen nog vol sale. Hartstikke saai natuurlijk. Ik merk dat iedereen er op is uitgekeken, weer zin heeft in iets nieuws. Dus heb ik de laatste plukjes sale opgeruimd en de winkel omgetoverd in de prachtige najaarsferen (nog niet té donker hoor!). En hoe kun je de najaarscollectie op een leuke manier te introduceren? Inderdaad, door een event. Zo pakte ik het aan:

Handgeschreven uitnodigingen
“Klanten nodig ik uit door een lieve handgeschreven, persoonlijke uitnodigen op te sturen.”

Goodiebag
“Ik leg mijn klanten graag in de watten, omdat ik het nog steeds een grote eer vind dat ze met tassen vol naar huis gaan, en ik ze zie lopen in kledingstukken die ik heb uitgezocht. Dus stuur ik ze na het event naar huis met een ingepakt herfstcadeautje, met een kaartje eraan om de ‘suikers’ te bedanken voor hun komst.”

Special guest
“Chantal Bles kwam special naar het event om iedereen te stylen met de nieuwste collectie voor het najaar. Drie klanten werden van top tot teen aangekleed, zodat iedereen kon zien hoe je van de basisoutfit naar een hele leuke outfit kon gaan. ‘Wat leuk, zo zie je hoe leuk sommige kleuren bij elkaar staan. Nooit aan gedacht!’ zeiden klanten. Een special guest is een goede manier om mensen te enthousiasmeren én inspireren.”

Bubbels en hapjes voor select gezelschap
“Om het exclusief te houden nodig ik bij events niet te veel mensen uit, maar om het niet té besloten te houden kunnen klanten zich vanaf nu in de winkel inschrijven voor de volgende editie. Want die komt er zeker. De pilot was een groot succes.

Het leek gemakkelijk, ‘even’ lastminute een event organiseren. Maar ik vergis me altijd in de tijd. Ook is het een kleine investering qua personeel, hapjes, drankjes, aankleding en cadeaus. Maar ik geloof erin dat je dat dubbel en dwars wordt terugverdiend. Mensen die zijn geweest zijn kletsen het door en maken anderen nieuwsgierig. Betere reclame kun je niet krijgen!”

Beeldcredit: Charlotte Kropholler