Linda Bot voor #ikbepaalzelf: ‘Ik wist niet eens dat er aluminium in deodorant zat!’

linda bot

Het begon als een probeersel: 
Linda Bot (44) ontwikkelde een 
natuurlijke deodorant die fantastisch bleek te werken. Inmiddels loopt 
haar cosmeticalijn als een trein en heeft ze acht mensen onder zich.

Tekst Kim Buitenhuis | Foto Sarah Kartono

Grootste droom: ‘Dat grote cosmeticabedrijven meer respect voor de natuur en onze gezondheid krijgen.’
Grootste misstap: ‘Ik heb ooit een bedrijf opgezet in voedingssupplementen voor honden, maar daar voelde ik totaal geen passie voor. Hoewel het nu een succes is, kostte me het veel meer dan het opleverde.’
Grootste talent: ‘Ik ben een eeuwige optimist. Alles kan opgelost worden.’
Ongekend talent: ‘Cheesecake maken zonder zuivel, van cashewnoten.’
Absoluut niet goed in: 
‘Ik vergeet vaak mails te beantwoorden. Gelukkig helpt mijn collega Pauline me daarbij. Zij is mijn redding.’
Ik vind mezelf rijk als: ‘Ik kan doen wat ik wil. Zo voelt het nu voor mij: alsof ik al drie jaar niet ‘werk’, omdat ik alleen doe wat ik leuk vind.’
Mijn grootste idool: ‘Nicole-Barbe Clicquot-Ponsardin. Als alleenstaande moeder en weduwe mocht ze in de achttiende eeuw niet ondernemen. Ze trok zich daar niets van aan en zette haar eigen champagnemerk op: Veuve Clicquot. Dat het haar in die tijd is gelukt dat zo groot te maken, vind ik inspirerend.’
Droombaan vroeger: 
‘Als stewardess de wereld 
over reizen.’
Droombaan nu: 
‘Dit: ondernemer zijn en nooit meer voor een baas werken. Die totale vrijheid.’

Ik bepaal zelf

‘Wat ik op mijn lichaam smeer. 
In 2009 kreeg mijn moeder de diagnose borstkanker. Haar werd geadviseerd geen deo met aluminium te gebruiken. Ik wist niet eens dat er aluminium in deodorant zat! Zo begon mijn zoektocht naar een gezonde variant. Eerst probeerde ik deo van de natuurwinkel, maar die werkte niet. Het was zelfs zo erg dat ik me tijdens mijn reis in Cambodja bij elke tempel afvroeg of andere toeristen geen last hadden van mijn zweetlucht. Uiteindelijk besloot ik mijn eigen deo te maken. Niet eens met de bedoeling het op de markt te brengen, maar vrienden en familie waren zo enthousiast dat het balletje begon te rollen. Het ging vanzelf.’

Meest leerzame moment

‘Het hele proces van het maken van de deodorant tot het volgen van een opleiding voor cosmetic formulator en het starten van mijn eigen bedrijf. Het begon allemaal met een DIY-recept dat ik online vond. Iets met kokosolie en zuiveringszout. Dat werkt, maar kun je alleen beperkt in de koelkast bewaren. Niet echt handig dus. Uiteindelijk lukte het me dit door te ontwikkelen tot een goede stick die niet gekoeld bewaard hoeft te worden. Ik raakte steeds enthousiaster. Op het moment dat ik dacht een crème te kunnen maken in mijn keuken, ontplofte de boel. Ik wist: als ik verder wil, moet ik het serieus aanpakken. Ik volgde een cosmetische opleiding. In die tijd deed ik een onderzoek naar de cosmeticabranche. Heel leerzaam. Wist je dat 60 procent van wat je op je lichaam smeert ook daadwerkelijk in je lichaam belandt? Daarom vind ik het zo belangrijk om natuurlijke producten te maken die niet alleen goed zijn voor de wereld, maar ook voor je gezondheid.’

Trots op

‘Dat het een bedrijf is geworden waar ik inmiddels met acht mensen werk. Ik ben heel trots op het feit dat we onze klanten zo blij maken. Elke dag zit onze mailbox weer vol. Een van de eerste reacties is voor mij nog altijd bijzonder. Ik had de stick aan een collega gegeven om te testen. Ik werkte toen nog fulltime als marketingconsultant bij KPN. Een paar dagen later gaf ze me een dikke knuffel en zei: ‘Jouw deodorant is echt life changing!’ Ze bleek al jaren een zweetprobleem te hebben en dat met jasjes te verdoezelen. Mijn deo zorgde ervoor dat ze weer alles kon dragen wat ze wilde. Zo fijn.’

Moeilijkste moment

‘Ondernemerschap gaat ook samen met tegenvallers. De helft van de tijd ben ik bezig met problemen oplossen. We verkopen bijvoorbeeld ook refills. Die zijn verpakt in papier. Maar tijdens de hete zomer vorig jaar bleek dat de rollers door het papier en dus ook het etiket heen lekten. Uiteindelijk kwamen we op het idee dat Fruitella net zo vettig is en ook prima in hun papiertje blijven zitten. Na een telefoontje met de fabriek mogen we nu hun papier gebruiken. Van maïs gemaakt en biologisch afbreekbaar.’

Toekomst

‘Inmiddels hebben we ook een mannenlijn die ik dit jaar nog verder wil uitbreiden. En ik zou heel graag een winkel willen in mijn woonplaats Haarlem, met een kantoortje erboven. Nu verkopen we online en op tweehonderd verkooppunten, maar contact met klanten in je eigen tokootje maakt het nog persoonlijker. En uiteindelijk hopen we ons natuurlijk ook over de grens te vestigen.’

Ik bepaal zelf staat voor eigen keuzes maken. Je eigen leven leiden. Het heft in eigen handen nemen. Je eigen pad kiezen. Het staat voor 
women empowerment. In deze rubriek geeft VIVA vrouwen een podium om hun verhaal te vertellen, zodat ze andere vrouwen kunnen 
inspireren en empoweren. Ook meedoen? Deel je verhaal op social media onder #Ikbepaalzelf.

Dit artikel komt uit VIVA-15-2019. Dit nummer ligt op 9 april in de winkel.