Start up! In drie stappen een eigen bedrijf  

Denk je eraan voor jezelf te beginnen, maar weet je (nog) niet hóe? Nathalie Mangnus (40), eigenaar van het succesvolle accessoiremerk NOOSA, loodst je in drie stappen naar een eigen bedrijf.

  1. BRENG DUIDELIJK IN KAART WAT JE WILT

Wat wil je nou echt? Dat is de belangrijkste vraag die je jezelf als eerst moet stellen. Zodra je helder hebt wat je verwachtingen zijn en wat je wilt, heb je in een later stadium ook een goede houvast om niet van je concept af te stappen. Mijn compagnon Alette en ik wilden een merk neerzetten waarbij de gevoelswaarde sterk is. Het moest ook stoer, vrouwelijk en exclusief tegelijk zijn. Daarom hebben we bewust gekozen om in selecte winkels te liggen die aansluiten bij onze merkwaarden. Als een winkel belt die daar niet bij aansluit, kunnen we ons laten verleiden, maar grijpen we terug naar het plan en denken we; nee, hier staan we voor, dus we doen het niet. Net als sieraden voor kinderen maken. Tuurlijk kan dat, maar wij zijn een merk voor volwassenen, dus stappen we niet van het concept af. Wees dus heel strikt, want daar wordt een product alleen maar beter van.

  1. MAAK EEN PLAN EN DOE GOEDE RESEARCH

Letterlijk hebben we met enquêtes op straat gestaan. Van Amsterdam tot Zaltbommel en alles er tussenin. Omdat we eerst met een riemenlijn wilden starten, vroegen we op straat op de man af: ‘Hoeveel riemen koop je? Wat is belangrijk?’ Ook spraken we met winkeleigenaren: ‘Wat doen jullie? Hoeveel verkoop je?’ We vertelden waar we mee bezig waren en stelden vragen om een idee te krijgen of er potentie voor was. De uitdaging is natuurlijk je te onderscheiden, dat deden wij door het chunk-element. In een later stadium hielden we weer een marktonderzoek. Bij vrouwen toetsten we hoe ze de leertypes vonden, de stories achter de chunks. Een plan ontstaat alleen door ook heel veel research te doen.

  1. DOEN

Er zijn altijd 1000 excuses om het toch niet te doen. Toen wij met NOOSA startten ging mijn relatie uit, het huis dat ik met mijn vriend had stond te koop en er kwam geen geld binnen – er ging alleen geld uit. En zelfs in die periode had ik niet het gevoel dat ik afhankelijk was van een vaste baan. Ik denk in mogelijkheden en dat is de tip die ik iedereen wil meegeven. Heb je een briljant idee waar je echt achter staat, dan moet je simpelweg gewoon actie ondernemen om het te realiseren. Niet eindeloos beren op de weg zoeken. Als het plan er is en je weet hoe je het moet uitvoeren, gewoon doen! Ondertussen kom je zeker dingen tegen, maar bijsturen kun je altijd.

PS. ken je de VIVAwerk-pagina al?
Heb jij nog do’s & don’ts? Of kun je wel wat inspiratie gebruiken om het beste uit jezelf en je werk te halen? Op VIVAwerk geven acht Hollandse succesvrouwen je dagelijks een portie inspiratie, de beste tips en tricks, do’s en don’ts op werkgebied om je te helpen in jouw weg naar succes.