Lekker swingen met Satan

Zinnen als ‘Let me lick you up and down’ en ‘Damn you’s a sexy bitch’ rollen dikwijls over mijn lippen. Schaamteloos. Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook wel eens veelbetekenend naar een barman knipogend ‘I wanna take a ride on your discostick’ heb geplaybackt. Eigenlijk doe ik dat ieder weekend wel. Een paar keer. Als ik zeg dat ik niet weet wat ik zing, dan lieg ik. Ik weet best dat ik leuzen roep die op de wallen niet zouden misklinken.

Milk, toiletpaper and don’t forget peanutbutter. Oh yeah!
Ik versta prima Engels, maar toch. Zodra er een lekkere beat onder zit is het anders. Bij een mooie liefdesbalad luister je misschien naar de tekst, maar zodra ik word opgezweept door zwoele donkere stemmen en sappige housebeats dan is er geen houden meer aan. Dan mag de zanger voor mijn part zijn boodschappenlijstje voorlezen, ik dans erop en zing mee uit volle borst.

Houd die bitch erbuiten
Ik ben het ermee eens dat songteksten onnodig steeds ranziger en groffer worden. Stand-up comedian Chris Rock heeft in zijn show een grappig maar gegrond stuk over dansende vrouwen. Hij snapt niet dat je uit je dak kunt gaan op schunnige teksten. Ik wel. Bij muziek die gemaakt is om te dansen, zoals r&b, house en popmuziek draait het mijns inziens toch alleen om het deuntje en een flinke dosis bass eronder. Maar inderdaad, waarom moeten al die bitches, ho’s en mothafuckers er aan de haren bij gesleept worden?

Niet dat ik er wakker van lig, maar sommige mensen doen dat wel. Gisteravond zag ik in het NOS journaal een item over de duivelse invloed van popmuziek. Satan is 50Cent, Lady Gaga en ja: zelfs Jan Smit. “Ik bid zachtjes tot God dat het mij niet mag raken” prevelt een jonge vrouw die net een ‘poplezing’ van bekeerde ex-dj Koos de Jong heeft bijgewoond. Daar krijg ik dan weer een beetje jeuk van.

Silent disco met dj Koos

Alsof muziek je hersenspoelt en je geen eigen keuze en het vermogen tot nadenken hebt whatsoever. Ik denk niet dat songteksten nog van grote betekenis zijn tegenwoordig. Het overgrote deel gaat het ene oor in en het andere oor weer uit. Wellicht is het anders doordat mijn generatie ermee opgegroeid is en ik er niet zo veel waarde aan hecht. Misschien is silent disco een oplossing? Iedereen een koptelefoon, dj Koos aan de linkerkant van de zaal, dj Billy the Klit dekt de rechterflank. En waar zijn die handjes?!

CC foto: still uit filmpje