3 tips hoe om te gaan met pijnlijke werksituaties

Rode vlekken in je nek tijdens een presentatie? Zweetdruppels over je lijf als je merkt dat je je deadline niet gaat halen? Of bijna in huilen uitbarsten als je een uitbrander krijgt van een collega? Met deze tips hou je jezelf in stressvolle werksituaties totaal in control.

Situatie 1: je moet voor een grote zaal een presentatie houden en je voelt je gezicht rood aanlopen.

Wat kan je doen:
Neem kleine slokjes koud water voordat je de presentatie ingaat. Hou tijdens de presentatie een flesje water binnen handbereik en drink er af en toe een slokje uit. Hierdoor koelt je lichaam af. Voel je toch het bloed naar je gezicht stijgen? Concentreer je dan op wat je aan het doen bent, bijvoorbeeld op een bepaald punt dat je wilt maken of de woorden in je PowerPoint presentatie. Wanneer je je sterk focust op een bepaalde taak, kan de roodheid minder worden.

Situatie 2: Tijdens een belangrijk gesprek met je baas breekt het zweet je uit.

Wat kan je doen:
Trek ‘s ochtends ruimvallende kleding aan. Het liefst natuurlijk materiaal, zoals katoen of bamboe. Deze stof ademt meer dan synthetische stoffen, zoals polyester, waardoor je minder snel zweet. Voel je ondanks je luchtige kleding toch klotsende oksels opkomen? Kies een mantra – bijvoorbeeld: ik kan dit – en herhaal deze voor jezelf. Het herhalen van een positieve zin in hetzelfde tempo als je ademhaling kan je stresslevel meteen naar beneden brengen, omdat het je aandacht afleid.

Situatie 3: een college geeft harde kritiek op je werk en je voelt de tranen in je ogen springen.

Wat kan je doen:
Denk aan iets grappigs. Iets wat een vriendin vertelde waardoor je je wijn over de tafel uitproestte of hoe je kat probeert z’n eigen staart te pakken. Humor heeft de unieke eigenschap om je ontzettend snel te kalmeren in een crisissituatie. Of je snel in huilen uitbarst lijkt ingebakken te zitten in je DNA. Voel je vaker tranen opkomen in een stresssituatie? Probeer er dan een gewoonte van te maken om langzaam en diep adem te halen. Plak bijvoorbeeld een post-it met ‘Haal diep adem’ aan de zijkant van je beeldscherm. Hierdoor spreek je een ander deel van je zenuwstelsel aan en zal je uiteindelijk minder snel gaan huilen.

Bron: cosmopolitan.com
Beeld: Handbag.com

Kun je wel wat inspiratie gebruiken om het beste uit jezelf en je werk te halen? Op Facebook.com/VIVAwerk geven Nederlandse succesvrouwen je dagelijks een portie inspiratie, de beste tips en trics, do’s en don’ts op werkgebied om je te helpen op jouw weg naar succes.