3 vragen aan een sterke vrouw: Leonie Schipperus

Wekelijks vragen we op VIVA.nl een sterke vrouw het hemd van het lijf. Deze week is dat Leonie Schipperus. Zij richtte Pimm Solutions op, en helpt daarmee organisaties om kosten te besparen door inkopen van zakelijke cadeaus en relatiegeschenken te centraliseren.

Hoe ben je op het idee gekomen voor Pimm Solutions?

Vaak kom je op een idee omdat je je in de praktijk ergens aan stoort en je denkt ‘dit moet anders kunnen’. Het was één van die momenten dat ik op het idee kwam om Pimm® te starten. Een dienst waarmee alle werknemers van grote bedrijven via één systeem alle benodigdheden op het gebied van cadeaubonnen, gebak, bloemen, champagne en zaken voor geboortes, huwelijken etc. konden vinden, bestellen én betalen. Niemand hoefde meer te bellen naar de bloemist, niemand hoefde meer van zijn werkplek af en niemand hoefde meer iets voor te schieten en te declareren. Doordat ik veel contact had met allerlei leveranciers, kon ik eenvoudig een ontsluiting maken vanuit een top500 bedrijf naar een lokale bloemist. Omdat ik al langer in de e-commerce wereld rondliep, wist ik ook welke mogelijkheden er lagen om hier iets ‘handigs’ voor te laten maken. En als Pimm® als een soort broker alle zaken netjes zou regelen voor zowel klanten als leveranciers, dan zou iedereen geholpen zijn. Ik zocht naar een systeem dat zichzelf in stand zou houden door tussen vraag en aanbod in te staan.

Had je ooit durven dromen dat je bedrijf zo succesvol zou kunnen worden?

Ja en nee. Ik heb er vaak van gedroomd, maar ik heb het ook altijd heel spannend gevonden. Elke stap weeg je zorgvuldig af en soms moet je gewoon lef hebben en springen. We hebben nu een leuk formaat, maar onze doelen zijn nog lang niet bereikt! We hebben grote dromen. Ik heb hiervoor een ander bedrijf gehad en dat is na een aantal jaren failliet gegaan. Ik heb daar veel van geleerd en ik probeer al deze lessen hier te gebruiken en niet weer in dezelfde valkuilen te stappen. Ook dat geeft een dubbel gevoel, want enerzijds ben je bang dat het weer gaat mislukken, maar anderzijds weet je dat je het wel kunt. De bewijsdrang aan mezelf heb ik inmiddels niet meer, want we zijn inmiddels verder dan dat.

Wat vind jij op het gebied van een zakelijk cadeau of relatiegeschenk echt not done?

Eigenlijk is er geen not done als je iets meebrengt of geeft, want het gaat om het gebaar en wat je ook krijgt – realiseer je altijd dat iemand er over heeft nagedacht. Persoonlijke smaak laat ik hier even buiten ;). Wat ik echt niet vind kunnen is lege handen. Mijn moeder heeft me ooit geleerd dat je altijd iets mee hoort te nemen als je ergens naartoe gaat, waar dan ook. En dat probeer ik dus ook altijd te doen. En ook probeer ik altijd dat extra stapje te zetten door een cadeautje extra mooi in te pakken of een persoonlijk kaartje erbij te doen. Ik wil ook dat onze collega’s daar extra aandacht aan schenken. Ik zeur hier altijd iedereen aan zijn hoofd en iedereen krijgt persoonlijk een lesje ‘inpakken’ van mij. Die extra aandacht hoort wat mij betreft bij ons bedrijf. Zonder dat word je mainstream en is het voor de concurrentie veel makkelijker je in te halen.

www.pimmsolutions.nl