3 vragen aan een sterke vrouw: Melanie Bosveld

melanie bosveld

Elke week stelt VIVA 3 vragen aan een sterke vrouw. Deze keer is dat Melanie Bosveld, oprichtster en eigenaresse van het PR bureau Kult&Ace.

Je werkte voor grote merken. Waarom wilde je toch voor jezelf beginnen?

Ik wist toen ik studeerde al dat ik ooit voor mezelf wilde beginnen. Maar ik wist ook dat ik eerst ervaring moest opdoen, dus na mijn studie heb ik diverse kanten van het communicatievak verkend. Ik heb gewerkt bij een reclamebureau, PR bureau, aan klantzijde en bij de overheid op de communicatieafdeling. Zo’n twaalf jaar aan ervaring verder, heb ik Kult&Ace opgezet. Ik denk dat de drang om zelf iets op te zetten, voortkomt uit een combinatie van creatiedrift en eigenwijsheid. Ik wil graag iets neerzetten zoals ik denk dat het goed is, het anders doen, meegaan met de huidige ontwikkelingen of sterker nog: daar van tevoren op inspelen. Daarnaast ben ik niet het type dat per se gelukkig word om onder iemand te werken. Ik werk liever aan mijn eigen droom dan aan die van iemand anders, ook al betekent dit minder zekerheid en meer risico. En ook al is het keihard werken, schiet je sociale leven er soms bij in en loop je heus wel eens tegen muren op, ik haal geweldige voldoening uit het feit dat Kult&Ace groeit en zich ontwikkelt op de manier die ik ooit heb bedacht.

Wat is er uniek aan Kult&Ace?

We zijn het enige communicatiebureau dat gespecialiseerd is in stedelijke twintigers en dertigers, waarbij er een specialisme ligt op millennials. Hoe bereik je deze doelgroep, met welke middelen, wat voor tone-of-voice werkt? We adviseren via LBVD PR sinds kort KPN en zijn het vaste bureau voor onder andere Mountain Dew, The Student Hotel, Hennessy en PUMA. Maar we voeren ook kleine PR- en communicatietrajecten uit voor jonge ontwerpers en creatieve start-ups zoals Antoine Peters en Dick Moby. Ik ben er trots op dat we in korte tijd zo’n mooi en loyaal klantenportfolio hebben opgebouwd. Uniek is ook ons superteam van jonge, intelligente communicatiebeesten uit verschillende ‘scenes’: van bestuursleden tot dj’s, bloggers, muziekkenners en ‘fitgirls’. Deze diverse achtergronden geven toegevoegde waarde aan onze visies op de millennialdoelgroep; we snappen diverse subculturen en kunnen dit advies ook doorvertalen richting klanten. Ik vind zelf diversiteit ook erg belangrijk en interessant. Onze bedrijfsuitjes kan je eigenlijk typeren met de eerste zin van een mop: “komen een Chinees, een lesbienne, een Jood, een Marokkaan, een homo, een halfbloedje en een provinciaal een bar binnen…” Hahaha!

Je hebt binnen drie jaar een heel team om je heen verzameld. Hoe is het om baas te zijn?

Ik zie mezelf eigenlijk niet als traditionele ‘baas’, ik leid het bedrijf meer op subtiele wijze. Maar het is inderdaad heel bijzonder om het ene jaar met zijn tweeën te werken en 1,5 jaar later opeens met een team van zeven man aan de slag te zijn. Momenteel zijn we weer op zoek naar een PR adviseur, dus het gaat echt rap. Een bedrijf leiden bestaat uit veel aspecten, maar het menselijke aspect wordt vaak nog onderschat. Het is een vak apart om een team te bouwen, mensen te blijven motiveren en het beste uit iedereen te halen. Ik zou er graag meer aandacht aan willen besteden, want ik vind dit leuk om te doen en daarnaast is het essentieel om het bedrijf te laten groeien. Echter, aangezien ik mij ook op duizend-en-één andere dingen moet concentreren, heb ik vorig jaar een interne coördinator aangenomen. Zij zorgt ervoor dat intern alles reilt en zeilt, houdt planningen en begrotingen in de gaten en handelt alle HR zaken af. Ik blijf betrokken, maar vooral voor de grote lijnen. Het is niet te doen om alle interne zaken zelf te blijven uitvoeren, dan zit je je eigen groei alleen maar in de weg. Op deze manier kan ik me concentreren op de strategie, key accounts, creatie en overige bedrijfsvoering. En op alle mooie nieuwe diensten die we aan het ontwikkelen zijn.

www.kultandace.com
Beeld: Ali Mousavi www.aliwasthere.com