3 vragen aan een sterke vrouw: Valerie van der Meer

valerie van der meer

Elke week stelt VIVA 3 vragen aan een sterke vrouw. Deze week is dat Valerie van der Meer, die samen met Rosanne Jansen (links) in 2011 de online shop 9 Straatjes Online heeft opgericht.

Hoe zijn jullie op het idee gekomen voor 9straatjesonline?

We wilden niets liever: lekker slenteren, inspiratie opdoen en shoppen in de bruisende en charmante 9 Straatjes, het mooite winkelgebied van Amsterdam. Maar dat gaat gewoonweg niet altijd. Sterker nog. Niet. Nooit. Rosanne, mijn zakelijk partner, woont notabene midden in de 9 Straatjes en haar lukte het niet eens. Ik zou het liefst met één druk op de knop even alle mooie jurkjes of laatste trends uit de winkels in de Straatjes willen zien. Om 23 uur. Met een glas wijn. Pas dan heb ik even ‘shoptijd’. Daar ontstond hét idee voor een warenhuis voor het fysiek gebied. Winkelen in de 9 Straatjes of je nou geen tijd hebt of in Canada woont. Een webshop met een echt karakter erachter. Wij vinden het onhandig om bij allerlei schattige kleine winkels los items online te bestellen, maar werden al helemaal niet blij van van die mega grote (smakeloze) webshops met veel te veel producten. Een online gemis dus: het boutique shopping gevoel maar dan handig online, konden wij nergens ervaren. Bij ons liggen de producten niet in een verlaten loods opgestapeld in dozen. Maar zijn met liefde en smaak kleinschalig ingekocht en hangen mooi in een boutique. Daarom is dit een online warhuis met een uniek productaanbod. Wel het voordeel van 1 check out, 1 betaling en 1 klantenservice maar toch het aanbod van de verschillende boutiques en de voordelen van die authenticieit. Iets dat iedereen wil tegenwoordig. Onze meisjes halen de producten zelf op bij de winkels en wij voegen een handgeschreven kaartje toe. Naast het productaanbod proberen we ook de sfeer en vibe uit de straatjes te vertalen naar online. Zodat volgers in touch blijven met het gebied ook al zijn ze hier niet.

Hoe hebben jullie alle ‘fysieke’ winkels weten te strikken voor jullie webshop?

Dat was niet gemakkelijk. Veel winkels waren toen (4 jaar geleden) nog niet e-commerce minded. Aan de ene kant nieuwsgierig maar anderzijds een beetje sceptisch. We maakten een mooi presentatieboekje waarin we ons concept duidelijk maakten. Door ons enthousiasme zijn de eerste vijftien winkels overstag gegaan. De winkels daarna moesten echt gaan inzien dat wij een online verlenging zijn en dat we samen onder de noemer 9 Straatjes een heel groot bereik genereren. Dus dat was even een klus. Maar het is heel leuk om te zien hoe actief sommige winkels nu op ons platform zijn met dagelijks nieuwe items.

Je bent de hele dag bezig met mooie kleding en lifestyle producten, hoe houd je jezelf in bedwang wat betreft shoppen?

Dat is grappig ja. Ik zie de leukste en mooiste dingen dagelijks voorbijkomen maar juist door de overload ben ik zelf helemaal niet zo met shoppen bezig. En als ik iets koop ben ik veel meer gericht op de lange termijn. Hoe lang ga ik dit echt leuk vinden? En is het goed draagbaar? En ik merk dat de lat hoger ligt en dat ik wat kritischer ben geworden wat betreft de kwaliteit. Maar als er weer mooie dingen online worden gezet cherrypicken wij die er graag uit, en helaas gaat dat dan gepaard met enig fysiek geweld als Roos en ik allebei onze zinnen op dezelfde parel hebben gezet. Kortom, elke dag scherp blijven want er is veel moois en we hebben dezelfde smaak. Haha!