5 gewoontes waarmee je iedere werkdag aan kunt

Een belangrijke afspraak die opeens voor je neus staat, een moeilijke beslissing waar veel van afhangt of een lange vergadering met verschillende meningen. Welke grote dingen er op een werkdag ook langskomen, je hebt een stevige fundering nodig om ze aan te kunnen. Die fundering maak je door kleine gewoontes zo slim en gezond mogelijk aan te leren. Zo heb je een stevige basis waarop je altijd terug kunt vallen en kun je iedere werkdag aan.

Sta een klein beetje eerder op

Wees niet bang, we vragen je niet om een uur eerder uit je bed te rollen. Tien minuutjes eerder opstaan kan al heel waardevol zijn. Zo heb je opeens wél tijd om je zorgvuldig op te maken, in plaats van met mascaravegen onder je ogen en gewapend met wattenstaafjes in de trein te zitten.

Zorg voor een opgeruimd bureau

Begin je werkdag aan een opgeruimde keukentafel of bureau. Dit geeft rust in je hoofd, waardoor je minder snel in de stress schiet. Daarbij word je niet afgeleid door rondslingerende troep of onaffe klusjes die je prima tussendoor denkt te kunnen doen, maar waar je vervolgens kostbare werktijd aan kwijt bent.

Drink water

Water helpt je lichaam zich van gifstoffen te ontdoen, is goed voor je spijsvertering en verhoogt je stofwisseling waardoor je je energieker voelt. Dat het drankje zero, noppes, nada aan calorieën telt is ook fijn meegenomen. Zet een grote fles op je bureau, zodat je regelmatig kan bijtanken.

Singletask in plaats van multitask

Over het algemeen kan niemand goed multitasken. Uit onderzoek van de universiteit van Utah blijkt dat maar 2% van ons met succes aan verschillende taken tegelijk kan werken. De rest van ons fladdert van de één naar de andere taak en doet van alles een beetje, maar niets echt zorgvuldig. Probeer je daarom vaker op één taak te focussen. Kies een punt van je to-do-list en parkeer je andere taken tijdelijk in je bureaula. Uiteindelijk word je hier rustiger van en kan het wonderen doen voor de kwaliteit van je werk.

Hou gezonde snacks bij de hand

Hoe verleidelijk die grote koeken en zakken chips ook naar je lonken, probeer ze links te laten liggen. Van snacks met veel suiker en vet word je vaak slaperig en vermoeid. Weinig nuttig voor je productiviteit dus. Gelukkig zijn er genoeg gezonde alternatieven waarvan je wel nieuwe energie krijgt. Vers fruit, gedroogd fruit, amandelen, een hardgekookt eitje, rauwe groenten, wasabi-nootjes en rauwe chocolade kun je gerust snacken. Bewaar ze op grijpafstand in je bureaula of in de koelkast, zodat je bij een opkomende hongerklop meteen kunt aanvallen.

Bron: lifehack.org, metrotime.be, cosmopolitan.com
Beeld: 20th Century Fox