5 manieren om binnen 60 seconden te relaxen

Moe, gespannen, gestrest zo aan het einde van de week? Met deze 5 supersnelle en simpele ontspanningstips ben je in no time weer ultrarelaxt.

1. Schrijf op
Schrijf kort je zorgen, problemen of wat het dan ook is dat je bezighoudt op. Ze op papier zetten helpt om het even los te kunnen laten, wetende dat je het zo weer op kunt pakken. Op deze manier kun je makkelijker een momentje relaxen.

2. Hoog Sammie, kijk omhoog
Kijk omhoog naar het plafond, eventueel met je handen in je nek, en tel langzaam terug van 60. Dit stimuleert het centrale zenuwstelsel, verlaagt je bloeddruk en vertraagt je ademhaling.

3. Take a deep breath
Adem 10 keer door je neus diep in en door je mond weer uit. Het vertraagt je hartritme en werkt kalmerend. Focus op je buik die op en neer gaat en op je adem, zodat je even niet hoeft te denken aan al het andere wat je afleidt.

4. Op wolkjes
Stel je voor dat je op een wolkje drijft en bedenk wat je allemaal voorbij ziet komen. Dit is een krachtige meditatieoefening die je helpt even te ontsnappen aan je alledaagse stress en zorgen. Fantaseer niet alleen wat je ziet, maar ook wat je ruikt, voelt en hoort. Een minuutje is genoeg!

5. Span en ontspan
Zonder dat je het in de gaten hebt, kunnen je spieren zich spannen, wat weer extra spanning of zelfs pijn kan veroorzaken. Zeker als je al moe of gestrest bent. Een paar keer al je spieren in je hele lijf flink aanspannen en daarna langzaam weer ontspannen helpt daartegen en is ook goed voor het mentale loslaten. Zen!

 

Werk-icoontje-60x60Sluit je ook aan bij VIVA WERK en boost je carrière