5 work-outs voor achter je computer

Wil je fit blijven maar heb je naast je fulltime baan geen tijd of zin meer om te sporten? Met deze work-outs blijf je in vorm!

Dat bewegen belangrijk is, weten we allemaal. Toch schiet dat er op het werk nogal eens bij in. Uit onderzoek blijkt dat slechts een vijfde van de werknemers gedurende de dag naar buiten gaat om een frisse neus te halen. Een derde zit zelfs zo aan z’n bureaustoel geplakt, dat hij zelfs zijn toiletbezoek zo lang mogelijk uitstelt. Erg? Volgens fysiotherapeuten wel. ‘Zitten is het nieuwe roken’, als we hen mogen geloven.

  • De borst-stretch

– Ga goed rechtop zitten. Zorg dat je je schouders laag en naar achteren houdt.
– Strek je armen en wijs met je duimen naar boven. Open ondertussen je armen in de breedte totdat je een stretch voelt aan de voorkant van je borstkas.
– Trek je schouderbladen naar elkaar toe. Dit hoort pijnloos te kunnen. Houd deze houding 20 seconden vast.
– Herhaal de beweging drie keer.

  • De zit-stretch

– Ga op het puntje van je stoel zitten.
– Strek je rechterbeen uit naar voren.
– Zet de hiel van je rechtervoet op de grond terwijl je met je tenen naar boven wijst.
– Leun voorover terwijl je recht naar voren blijft kijken. Aan de achterkant van je rechterbeen voel je nu een stretch, zonder dat het pijn doet. Houd dit 20 seconden vast.
– Herhaal de beweging drie keer.
– Doe hetzelfde met je linkerbeen naar voren.

  • De stoelen-stretch

– Ga op het puntje van je stoel zitten.
– Draai je hoofd en bovenlichaam naar rechts.
– Breng je linkerarm naar je rechter armsteun. Is dit lastig? Breng je arm dan alleen naar je rechterknie.
– Laat je rechterhand rusten op de bovenkant van de rugleuning van je stoel. Je voeten houd je plat op de grond.
– Houd dit 20 seconden vast.
– Herhaal de beweging drie keer.
– Wissel van kant en doe hetzelfde.

  • De benenlift

– Ga voor je bureau staan.
– Plaats je linkerhand op het bureau voor balans.
– Ga op je linkerbeen staan en breng je rechtervoet naar je rechterbil.
– Pak je rechtervoet vast met je rechterhand. Je voelt nu een stretch aan de voorkant van je rechterbovenbeen.
– Houd deze houding 20 seconden vast.
– Herhaal de beweging drie keer.
– Doe hetzelfde met je linkerbeen.

  • De goede houding

– Zorg dat je goed met je kont naar achteren op je bureaustoel zit en laat je rug tegen de leuning rusten.
– Laat je onderarmen op je bureau rusten. Je ellebogen maken een hoek van 90 graden.
– Relax je schouders.
– Zorg dat allebei je voeten plat op de grond staan. Je knieën bevinden zich op heuphoogte
– Beeld je in dat een touw via je hoofd naar het plafond gaat om te voorkomen dat je inzakt.
– Probeer deze houding gedurende de dag zoveel mogelijk aan te houden.

Beeld: iStock

Jessica heeft een zwak voor (salsa)dansen, gekke taalfeitjes en de Spaanse cultuur. Voor VIVA schrijft ze over human interest, entertainment, reizen, liefde, seks, eten en al het andere wat haar bezighoudt.