7 tips om te bouwen aan je personal brand

personal brand

Het wordt steeds belangrijker om jezelf onderscheidend op de kaart te zetten. De digitalisering vraagt ons een duidelijk online profiel te creëren. Jouw online personal brand is vaak de eerste indruk die mensen van je krijgen. Gelukkig kan je gemakkelijk laten zien wat je in huis hebt en wat jouw persoonlijke waarden, talenten, kennis en ervaring zijn.

Vrouwen zijn van nature minder geneigd om heel hard te roepen dat ze ergens goed in zijn dan mannen. Ze zijn vaak te bescheiden. Personal branding draait niet om borstklopperij en het zoeken naar aandacht. Het gaat om het vinden van je passie en drijfveren. Op basis daarvan laat je zien wat jouw waarde is voor anderen. Maar hoe werk je als vrouw nu effectief aan personal branding? Deze tips helpen je op weg.

Zichtbaarheid

Vind je het moeilijk om te laten zien wat je hebt gepresteerd of om te roepen waar je goed in bent? Begin dan met simpele stappen die je online zichtbaarheid vergroten. Lees je voor je werk bijvoorbeeld een interessant artikel of blog? Deel deze direct met je netwerk via LinkedIn, Twitter en/of Facebook. Ook kan je het één op één delen met mensen waarvan je weet dat ze het waarderen. Zo laat je anderen zien waar jouw interesses liggen en maak je een voorzichtige start met het bouwen aan je personal brand.

Killer headline

Natuurlijk heb je een volledig ingevuld profiel op LinkedIn met een professionele foto. Maar zorg ook voor een originele headline en duidelijke samenvatting. Op LinkedIn zijn meer dan 350.000 Nederlandse ‘consultants’ actief. Met de headline ‘consultant’ maak je niet het verschil. Durf op te vallen door een headline te kiezen die iets zegt over jouw personal brand. ‘Interieurstyliste’ is bijvoorbeeld veel minder onderscheidend dan ‘Interieurstyliste, gespecialiseerd in Scandinavisch design met passie voor hout’. Zorg vervolgens dat in je samenvatting díe trefwoorden staan waarop je gevonden wilt worden.

Wees trots

Een overzicht van waar je hebt gewerkt en welke opleiding je hebt gevolgd is belangrijk om gevonden te worden door opdrachtgevers en recruiters. Maar of jij écht de juiste persoon voor de klus bent, blijkt uit wát je hebt gedaan ‘on the job’. Tegenwoordig kun je op je LinkedIn-profiel door middel van beeld en video perfect laten zien welke projecten jij tot een succesvol einde hebt gebracht. Dat zegt veel over jouw talent en passie.

Bouw je professionele ‘merk’

Naarmate het duidelijker wordt waar jouw passie ligt, kan je regelmatiger een post plaatsen. Kies één of meerdere social media platformen die bij je passen en waar je met overgave actief op bent. Bedenk ook wat je doel is op dat platform en of de mensen met wie jij graag in contact komt ook actief zijn op die plek. Deel updates en nieuws over jouw vakgebied maar bijvoorbeeld ook van en over anderen. Reageer op relevante posts en zoek de interactie op. Je zult zien dat mensen daardoor ook steeds beter weten waarvoor ze bij jou terecht kunnen.

Start een blog

Heb je een vlotte pen, dan is het schrijven van een blog op je profiel een goede manier om aan je personal brand te bouwen. Op LinkedIn heb je tegenwoordig de mogelijkheid om zélf blogposts te schrijven en op je profiel te plaatsen. Dit is niet alleen zichtbaar voor je connecties maar ook voor mensen daarbuiten. Door jouw professionele kennis te delen kun je jezelf profileren als thought leader in jouw vak.

Wees vrijgevig en bouw relaties

De grootste misvatting is dat personal branding vooral gaat om nemen. Het gaat juist om geven. Je deelt jouw kennis, je investeert in relaties en geeft anderen complimenten als zij interessante informatie delen. Relaties zijn de sleutel tot succes. En over het algemeen zijn vrouwen beter in het bouwen en onderhouden van relaties dan mannen. Op deze manier bouw je een sterk netwerk, onder andere via LinkedIn. Dat netwerk kan je weer gebruiken om aanbevelingen te vragen of een introductie bij een bedrijf dat je interessant lijkt. Begin je pas met geven op het moment dat je de mensen uit je netwerk écht nodig hebt, dan ben je te laat.

Blijf authentiek

Om te komen waar je wilt zijn, moet je je eigen merk eerst goed kennen. Bovenstaande tips helpen daar al bij. Wees je bij alles wat je doet bewust van je personal brand. Maar bovenal, zorg dat je authentiek bent. Vrouwen hebben over het algemeen meer zelfkennis dan mannen dus hier hebben ze een streepje voor. Google jezelf en kijk of de resultaten die je te zien krijgt kloppen bij wie je bent of wilt zijn. Loopt dat erg uiteen, dan weet je direct je startpunt.

Wil je niets meer missen van VIVA? Neem een abonnement. Profiteer nú van onze speciale lente-aanbieding: 10 nummers voor slechts €10.

Beeld Sanoma Beeldbank