BANG! En de geloofwaardigheid is weg!

geen

Als echte tv-junk herken ik een goede reclame als ik er eentje zie. Maar sommige reclamemakers slaan de plank echt volledig mis.

Badkamergeheimen
Reclamemissers. Ik vind het een schouwspel op zich. Wat gaat er toch af en toe om in die op geld beluste koppen van reclamemakers? En wat doet hen in hemelsnaam denken dat zo’n reclame gaat werken? Laatst kon je me ook wegdragen. Toen de nieuwe reclame van een bepaalde reiniger voorbijkwam. Blijkbaar werkt die zo goed, dat zelfs de cementstrepen tussen de badkamertegels worden weggeveegd. Hoe kun je zoiets als reclamemaker over het hoofd zien? Waarom was er geen supervisie tijdens het photoshoppen? En waarom zou je überhaupt een product willen kopen dat ervoor zorgt dat je met je spons en je fles reiniger in een kale badkamer achterblijft?

Averechts effect
Ik kan me ook altijd zo ergeren aan reclames over tandpasta’s. Zo’n vent die dan met flosdraad tussen zijn versgebleekte porselein staat te raggen. Of reclames over aids of weeskinderen in Afrika. Een prachtig initiatief, begrijp me niet verkeerd. Maar het zijn altijd van die typische ‘geef om dit kind’-reclames met een dieptreurig pianospel op de achtergrond en een close-up van grote, waterige poppenoogjes en Caroline Tensen. Ik weet niet hoe dat bij anderen zit, maar bij mij werkt dat dus niet. Ik word daar cynisch van. Ik heb mijn hart echt op de goede plek, maar als ik dit soort reclames voorbij zie komen, kan ik niet anders dan er een misplaatste opmerking over maken of voice-overs bedenken. ‘Mijn naam is Calorie Tensen. Ik zeg graag aids. Aids.’

Vroege leerlingen
Ik krijg soms sterk de indruk dat reclamemakers denken dat de consument achterlijk is. Een blind en vooral hersenloos individu met een gapend gat in de hand. Terwijl we veel verder zijn dan zij denken. Wij kunnen onderscheid maken tussen goede en slechte reclames. Reclamemakers moeten zich realiseren dat ze met reclames zichzelf ook de das om kunnen doen. Het zorgt er namelijk voor dat we een hekel krijgen aan producten zonder te weten hoe het in werkelijkheid is en niet de behoefte hebben om daar verandering in te brengen.

Let op je tellen, reclamemakers. Nederland wordt steeds slimmer!

© Beeld: privébezit