De beste tips om uit een depressie te komen

Elke donderdag geven we je een kijkje in een populair topic op het VIVA-forum. Deze week: wat hielp jou uit je depressie?

Tijdens een depressie is het soms moeilijk om licht aan het einde van de tunnel te zien. Wat helpt, naast medicatie en professionele hulp, om van je depressieve gevoelens af te komen? VIVA-forummers met ervaring geven advies.

Beeld iStock
  • Ycjoo-: “Mijn ex nam me soms verplicht mee naar dingen. Daar had ik dan totaal geen zin in, maar ik was hem altijd dankbaar dat hij het wel deed. Een tijdje heb ik sommige contacten bewust op afstand gehouden en alleen dingen gedaan met mijn ex. Als de zon scheen gingen we samen toeren, picknicken en ijsjes eten. Daar knapte ik langzaam van op.”
  • rosanna123: “Mindfulness helpt heel erg tegen piekeren en als ik in een negatieve spiraal zit. Het is erg gericht op in het hier en nu, en het accepteren van (negatieve) gevoelens.”
  • SueHeck: “Hardlopen. Ik kan niet piekeren tijdens het hardlopen. Als ik door een lastige periode ga, zorgt het ervoor dat ik me weer beter voel. Nog steeds doe ik het drie keer per week.”
  • b-haatje: “Ik probeer het te zien als een (tijdelijke) blessure. De een krijgt last van z’n knie en gaat naar een fysio om van de pijn af te komen. Ik ga naar een psycholoog om m’n gedachten weer op orde te krijgen. Niets mis mee.”
  • blueeyes*3: “Slaapmedicatie. Zodra ik beter sliep, verdween een groot deel van mijn sombere gedachten en sloeg de therapie veel beter aan. En sporten helpt ook enorm, in mijn geval kickboksen. Als ik merk dat ik ga piekeren of malen zet ik bovendien een luisterboek aan. Je moet je dan echt focussen op het verhaal en daardoor is er geen ruimte voor de sombere gedachtes. In slechte periodes had ik permanent een luisterboek aan. Wat mij ook helpt: rustige dingen doen waar ik blij van word. Bij mij is dat koken, een boek lezen, kleuren of met (strijk)kraaltjes in de weer. Voor jou kunnen dat andere dingen zijn, dit moet je zelf ontdekken.”
  • Knuffelheks: “Mindfulness, meditatie en 5htp slikken. Het duurde even maar toen begon de weg omhoog weer.”
  • Suikerbloem: “Wat mij hielp is iedere dag een positief punt van de dag opschrijven. Elke dag ademhalingsoefeningen doen. En zorgen voor structuur in de dag: voor 8.30 uur mijn bed uit, om 9.00 ontbijten, 11.00 wandelen, 12.00 lunchen, middag variabel, 18.00 avondeten en vóór 22.00 naar bed.”
  • Perzina: “Sociale contacten. Die fleuren me echt op. Maar niet te veel en niet te lang.”
  • jade444: “Elke dag bewegen, afleiding, fijne mensen om me heen, en alles uiten wat je denkt (de ergste shit). Lief zijn voor jezelf, je gevoelens in een boekje alles beschrijven en bijhouden, voor elke dag een doel maken en je hieraan houden, dagindelingen maken en veel praten.”