Fietsburgemeester Anna Luten: ‘De fietsindustrie was altijd best mannelijk’

anna-luten

Anna Luten (28) is marketingmanager bij Liv Cycling – het zusje van fietsmerk Giant – en sinds juni ook fietsburgemeester van Amsterdam. Zes dagen per week werken én nog een privéleven; hoe combineert ze dat?

Tekst Katy Boer

Wat heb jij met fietsen?

“Op mijn twintigste ben ik begonnen met racefietsen. Mijn moeder en broer fietsten al en ook ik vond het helemaal fantastisch. Tot ik vijf jaar geleden een ongeluk kreeg. Met 35 kilometer per uur ben ik – head first – gevallen. Mijn gezicht lag open, mijn tong was gescheurd en ik heb een paar maanden moeten revalideren. Daarna heb ik de fiets jaren niet aangeraakt. Na een tijd begon het toch weer te knagen en precies op dat moment vertelde iemand me over een vrouwenfietsmerk dat ze wereldwijd aan het opzetten waren. Het bleek dé manier om van mijn angst af te komen. Ik werk nu bijna twee jaar bij Liv, het zusje van Giant. Het is een fietsmerk voor en door vrouwen. De fietsindustrie is altijd best mannelijk geweest, maar tegenwoordig stappen steeds meer vrouwen op de fiets. Dat komt mede door betere vrouwenfietsen en mooiere fietsspullen en -kleding.”

Hoe ben je fietsburgemeester van Amsterdam geworden?

“Per toeval zag ik op de site van fietsplatform Cyclespace de oproep voor een fietsburgemeester. Zonder precies te weten wat het inhield – het is een nieuwe functie – heb ik me aangemeld en een video ingestuurd. Wie de meeste stemmen kreeg, ging door naar de finale. Omdat ik lange tijd bovenaan stond, dacht ik dat het wel goed kwam, maar op de laatste dag bleek ik toch als vierde te zijn geëindigd. Via een wildcard mocht ik gelukkig pitchen voor de jury, die mij uiteindelijk koos. Vroeger wilde ik altijd iets met ruimtelijke ordening doen en dat komt in deze functie helemaal terug.”

‘Fietsers zeuren graag, maar er gaat al veel goed’

Wat doe je als fietsburgemeester?

“Je kunt het een beetje vergelijken met de functie van nachtburgemeester Mirik Milan. De fietsburgemeester is bedacht door Cyclespace en ondersteund door de gemeente om het fietsen in de stad te verbeteren. De specifieke rol ben ik nog aan het invullen met de organisatie. Daarvoor ontmoet ik veel mensen, om erachter te komen wat nodig is om fietsen voor iedereen leuk te maken en te houden.”

Wat kan er verbeterd worden?

“Eigenlijk gaat er al best veel goed in Amsterdam, maar mensen zeuren graag. Het ene na het andere wordt opgebouwd voor fietsers. Wat wel veranderd moet worden, is dat veel Amsterdammers niet weten waar ze heen moeten met hun klachten. De communicatie moet beter. Ook het stallen van fietsen kan verbeterd worden, maar dat wordt al aangepakt door de gemeente. Daarnaast moet er gekeken worden naar het samengaan van Amsterdammers en de toeristen. Toeristen willen ook graag fietsen, maar dat moet wel veilig zijn. Veel buitenlanders vinden onze fietscultuur heel bijzonder en noemen de fietspaden zelfs de red carpet for bicycles. Maar hoe kunnen wij ze opleiden in die cultuur? Of is het misschien slim om toeristenroutes aan te leggen? Er zijn gebieden waar minder gefietst wordt dan in de rest van de stad. Ik probeer erachter te komen waarom dat zo is en uit te zoeken hoe we ervoor kunnen zorgen dat de fiets daar vaker wordt gepakt. Het is ook belangrijk om naar de toekomst te kijken: hoe ziet de infrastructuur er over twintig jaar uit? Er komen steeds meer gewone fietsen, bezorgfietsen, bakfietsen, elektrische fietsen, Segways, scooters: hoe gaat dat straks allemaal samen met voetgangers en auto’s?”

Genoeg te doen dus. Hoe laat je je werk los?

“Toen ik bij Liv begon, was het helemaal nieuw. Ik ging er volle bak in en werkte zes dagen per week. Toen ik er op een gegeven moment lekker in zat, vond ik het leuk om iets ernaast te doen. Zoals het fietsburgermeesterschap. Ik merk wel dat er steeds meer tijd in gaat zitten, maar ik krijg er ook veel energie van. Ik ontspan door te sporten en als ik een weekend vrij ben, ga ik het liefst ergens een koffie drinken en de krant lezen. Mijn vriend is er goed in om alles in één keer los te laten, daarin kan ik nog van hem leren. Af en toe gaan we op vakantie en als we dan weg zijn, zijn we ook echt wég. Dan laat ik mijn mailbox voor wat het is. Nou ja, dat is niet helemaal waar… Als ik weet dat er nog wat dingen aankomen, zorg ik toch dat ik bereikbaar blijf, haha.”

Nog goede carrièretips?

“Als ik ergens voor ga, dan wil ik het ook afmaken. Ik doe dingen met passie. Ook als blijkt dat het misschien toch niet helemaal het juiste was. Voel je niet goed genoeg om dingen aan te pakken, want van het een komt misschien wel het ander. En denk in mogelijkheden. Sommigen zijn te negatief, ik denk altijd: waarom is het altijd zo gegaan en waarom kan het niet anders? Wat volgens mij ook heel belangrijk is, is om je eigen weg te kiezen en vertrouwen te hebben in je eigen kunnen. Dat is iets wat ik mijn vriend leer: kijk niet te veel om je heen en naar hoe anderen het doen. Het gras lijkt misschien groener bij een ander, maar zorg in dat geval voor je eigen groene gras.”

Gezocht: VIVA400-vrouwen
Ben jij net als Anna altijd on the move? Of ken je een andere inspirerende, ondernemende vrouw die een plek in de VIVA400 verdient? Geef je t/m 16 september op via VIVA400.nl!

VIVA on the move
VIVA is ook te zien op tv! In ‘On the move’ crosst blogger Yara Michels in haar Renault het hele land door om VIVA400-vrouwen op te zoeken en te interviewen. Zien? ‘On the move’ wordt elke zondag t/m woensdag om 17.45 uur,  21.15 uur, 00.00 uur en 01.00 uur uitgezonden op Net5.

Een terugblik naar de VIVA400 van vorig jaar.