Het meisje van de Plus

Het maakt me niet uit wat jullie ervan gaan zeggen, misschien is het hierna gedaan met mijn reputatie, maar ik zeg het met trots: ik vind de reclame van supermarkt Plus leuk. Inderdaad, het gebruik van personeel in een reclame is schaamteloos afgekeken van Albert Heijn, maar die hebben het idee ook gekocht van een briljant reclamebureau, dus ere aan wie ere toekomt en dat is niet de Appie. C1000 heeft ook uitgevonden dat het werkt om een herkenbaar typetje te verbinden aan een winkel. Ook leuk. Maar de reclame van de Plus heeft iets extra’s, flink iets extra en dat komt door Esmée van Kampen.

Piekema
Sinds de Plus reclames ben ik fan van Esmée. Wat een leuk, lollig ding is dat. Nu doet ze het in de filmpjes nog samen met drie collega’s. Maar ik voorzie een toekomst die gelijk staat aan die van Harry Piekema, de filiaalmanager van Albert Heijn. Harry moest het eerst ook nog doen met een side-kick. Maar die is er uitgekickt. De gehele reclame draait rondom Harry. Er is gewoon één karakter dat uitstijgt boven alle anderen, dat elk ander element in de reclame overbodig maakt. En in de Plus reclame is dat Esmée. Het heeft nog even tijd nodig. Maar ze zullen één voor één afvallen. Behalve Esmée natuurlijk.

Nijlpaard
Esmée heeft een maatje meer. Ze is een plus size model. Maar zij is bij uitstek het type dat daar niet moeilijk over doet. Dat zie je in de reclame met de Troetels. Ze zegt het zelf tegen dat verwende kind dat graag Troetels wil: ‘Kijk, die lijkt wel een beetje op mij.’ En dat gaat dan over een nijlpaard. Nu neem ik aan dat Esmée dat niet zelf heeft verzonnen, maar dat het reclamebureau daarachter zit. Want ik vind het ietwat denigrerend naar de mollige actrice toe. Maar ze brengt het zo luchtig dat ik ga geloven dat ze er echt niet zo mee zit. En dat vind ik leuk. Want vrouwen met een maatje meer mogen er ook zijn en zeker wanneer ze niet bang zijn om hun rondingen te laten werken.

Krengetje en Piekhaar
Natuurlijk is er Daantje, de slanke blondine die vanwege haar slanke en knappe verschijning het lievelingetje is van veel mannelijke reclamekijkers. Maar Daantje, gespeeld door Karin Bos, is een krengetje. Ze pakt genadeloos troetels af van schattige meisjes. Ze komt wel heel schattig over met haar glimlach à la Chantal Janzen, maar ineens slaat dat om en doet ze vals, ook een beetje à la Chantal Janzen. En je hebt natuurlijk dat meisje met het korte piekhaar: Roos Smit, die alleen opvalt omdat ze allerlei punkerige kleurtjes in haar kapsel heeft. Wat doet ze verder nog? Geen idee. Voor de enige man in het gezelschap is een iets prominentere rol weggelegd: als dommige nitwit.

Knoopje los
Geef mij dan maar Esmée. Hoe zij heel olijk haar moves maakt in de reclame van de Disco’s: daar word ik nou helemaal vrolijk van. Ze draagt een vlecht, maar al het haar dat los zit zwiept heen en weer. Met veel zelfspot maakt ze haar dansbewegingen, die net dat beetje extra sjeu aan de reclame geven. Eén dot blijheid in een groen jasje, met dat ene knoopje los. Ondanks het maatje meer brengt zij het evenwicht wat de reclame nodig heeft. Esmée: je bent super. Lees nooit op het web wat ze over je zeggen. Zoek het niet op. Laat het links liggen. Het zijn allemaal smeerlappen en ze weten niet beter met hun mensonterende rotopmerkingen. Luister naar mij: je bent geweldig. Alleen dat plusgebaartje: niet meer doen, laat dat maar over aan die andere drie. Verder ben jij voor heel die reclame een dikke plus!

CC Foto: Still uit filmpje