Hoe sporten je helpt in je carrière

Eigenaresse van Shasportclinics en VIVA400-vrouw Sharita van der Hulst (29) vertrok in mei naar Zuid-Afrika om in gevangenis Drakenstein in Paarl, beroemd omdat Nelson Mandela daar heeft gezeten, bewakers en gedetineerden op te leiden tot bokscoach. Maar de vaardigheden van boksen zijn ook heel handig in je carrière.

Tijdens haar laatste studiejaar liep ze vijf maanden stage in Kaapstad en gaf ze een workshop boksen aan de gedetineerden. Het was een succes en dit jaar ging ze terug om twee jongens met een langdurige straf en een bewaker op te leiden tot bokscoach, zodat er achter de tralies gebokst kan blijven worden.

Ook in Nederland geeft Sharita boksworkshops. “Vaak denken mensen dat boksen een agressieve sport is waarbij je lekker hersenloos kunt rammen. Maar zodra ik start met die clinic, komen ze erachter dat coördinatie, uithoudingsvermogen en je hoofd erbij houden erg belangrijk is.” En juist al die verschillende aspecten zijn ook heel handig op de werkvloer. Sporten kan je helpen in je carrière. Hoe? Zo:

1. Cursusje anticiperen
“Je bent niet tegen elkaar aan het boksen, maar met elkaar. Soms is diegene die tegenover je staat afwachtend, een ander gaat vol de confrontatie aan. Door in trainingsvorm te sparren leer je hoe je boksmaatje, je partner, je collega reageert en bedenk je razendsnel hoe jij daar op kunt anticiperen. Hoe vaker je dit doet, hoe beter je diegene die tegenover je staat kunt inschatten. Niet alleen in de boksring, ook op kantoor. Let op: in een bokswedstrijd gaat het vooral om de ander uitschakelen, ik heb het hier over de trainingen.”

2. Je zelfvertrouwen was nog nooit zo hoog
“Kies een sport waar je blij van wordt. Hoe vaker je die sport doet, hoe beter je er in wordt. Dat geeft al zelfvertrouwen. Dat je lichaam ook nog eens strakker wordt, helpt daar zeker bij. Het is heel normaal om af en toe onzeker te zijn, maar juist met sporten kun je met die onzekerheid aan de slag en meer zelfvertrouwen creëren. Want iedereen weet: hoe lekkerder je in je vel zit, hoe beter je je voelt op de werkvloer.”

3. Oh happy days
“Tijdens lichamelijke inspanning maakt je lichaam endorfine aan. Deze endorfine geeft een gevoel van plezier en euforie. Van sporten word je energieker, opgewekter, stressbestendiger en vrolijker. En dus een leukere collega.”

4. Barstensvol energie
“Op het moment dat je start met sporten, bouw je je energielevel op en ben je bewust met je lichaam bezig. Je kan je agressie of opgekropte energie kwijt in sport en de energie die je tekort komt, vul je ook met sporten aan. Een bijkomstigheid van sporten is dat je vaak ook bewuster gaat leven en let op je voeding. Ik geloof er in dat sporten helpt aan een algehele positieve cirkel. In de sportschool, thuis én op je werk.”

Bekijk hier het werk van Sharita in gevangenis Drakenstein in Paarl:

De VIVA400-lijst, de lijst met 400 succesvolle vrouwen, staat alleen vandaag nog online. Welke genomineerden verdienen het om op 18 november een award te krijgen? Surf snel naar de virtuele stembus, kies per categorie jouw favoriete VIVA400-gegadigde en breng je stem uit.