Januari de zwaarste kantoormaand van het jaar? Zó blijf je scherp op je werk

scherp op werk

We stevenen af op de meest deprimerende en zwaarste dag van het jaar: Blue Monday, aanstaande maandag. Je realiseert je des te meer hoe heerlijk, gezellig en stressvrij de feestdagen waren, en hoe rot het is dat we nog heel wat maanden moeten wachten op weer zo’n fijne periode. Deze tips, die ervoor zorgen dat je niet inkakt en lekker scherp blijft op je werk, zijn dan ook meer dan welkom.

Om nou tien koppen koffie achterover te moeten mikken om een beetje bij de les te blijven, is niet bepaald de meest gezonde start van het jaar. Te veel van het cafeïnedrankje kan namelijk zorgen voor angst, nervositeit, een hogere bloeddruk en diarree. Gelukkig zijn er prima alternatieven die het proberen waard zijn. We zetten er een paar op een rij:

1. Drink groene thee
Thee? Juist. Uit onderzoek is gebleken je van een kop groene thee ’s morgens wakkerder wordt dan van een koffietje. Het goedje, dat overigens slechts iets meer dan een derde van de hoeveelheid cafeïne die er in koffie zit bevat, geeft je hersenen een boost, maakt je alerter en verbetert je geheugen. Niks mis mee, toch?

2. Neem scherm-pauze
Vijf dagen in de week, acht uur per dag naar een scherm turen is behoorlijk vermoeiend voor je ogen. We snappen dat je op een drukke werkdag niet ‘even’ een uurtje de andere kant op kan gaan zitten staren, maar hier en daar een minuutje níet naar een beeldscherm kijken, helpt al. Al kijk je naar het langsrijdende verkeer buiten of tel je het aantal collega’s met een rok aan die dag.

3. Ga even aan de wandel
Als rokers er meerdere keren per dag tussenuit piepen voor een peuk, mag jij bést even een klein blokje om. Wat frisse lucht doet wonderen als je de hele dag door moet brengen in een donker, met kunstlicht verlicht, muffige kantoorruimte. Maak een ommetje tijdens je lunchpauze of drink je koffie (óf groene thee, dus) voor de verandering eens op de stoep op, in plaats van in de kantine of achter je bureau.

4. Drink voldoende water
Het is een feit dat veel mensen overdag vergeten om voldoende te drinken. Daardoor voel je je al snel lusteloos en verslapt. Een kan of fles water op je bureau zetten is dan ook een hele goede om je energielevel op peil te houden en je hersenen bij de les. Daarnaast is water natuurlijk een toppertje voor de lijn, óók fijn zo na die dikke decemberdagen. 😉

5. Neem een tussendoortje
En dan specifiek een bakje yoghurt met banaan. Dit is de ideale snack tijdens een heftig inkakmoment, want yoghurt, dat zorgt voor de aanmaak van dopamine en noradrenaline in je lichaam, zorgt ervoor dat alert bent en doet veel goeds voor je geheugen. De toevoeging van banaan is niet alleen een gezonde touch, maar heeft ook daadwerkelijk nut. Die zorgt er namelijk voor dat de twee eerder genoemde stofjes snel worden opgenomen in je lijf. Echt dit frisse tussendoortje doet wonderen voor je concentratie!

Zo. Laat die Blue Monday (en de overige 46 maandagen tot kerst) maar komen!