Loes: ‘In één week was ik 3 opdrachtgevers kwijt en zag ik de euro’s op mijn bankrekening verdampen’

mediator loes autolease

Iedere week kun je op VIVA.nl een casus van een mediator lezen. Dit keer gaat het over Loes, die op zzp-basis als hr-adviseur werkt. Door de coronacrisis is ze veel van haar inkomsten kwijtgeraakt, waardoor ze haar autolease niet kan betalen. Die auto heeft ze hard nodig voor haar werk. Hoe kan de debiteurenbewaker haar tegemoet komen?

Loes, zzp-er:

‘Ik kreeg een aanmaning van de autolease. Stom ook van mij dat ik dat contract ben aangegaan. Maar ja, ik had een auto nodig voor mijn werk aangezien ik door het hele land opdrachten heb. Het is inmiddels alweer zes jaar geleden dat ik voor het ondernemerschap heb gekozen en als hr-adviseur voor het mkb aan de slag ben gegaan. Voorheen heb ik jarenlang gewerkt voor een loodgietersbedrijf met 200 medewerkers. Maar ik was toe aan iets nieuws met meer uitdaging. Mijn ambitie ligt meer bij het oplossen van wat zwaardere issues. Bij de werkgevers waar ik tot dan toe werkzaam ben geweest, vind je zulke situaties niet en daarom werk ik nu voor verschillende opdrachtgevers. Heel leerzaam en volgens mij zijn ze ook blij met mij.

‘Bij het leasebedrijf willen ze niet luisteren naar mijn verhaal.’

Alleen, door corona zijn een aantal van mijn opdrachten ingetrokken. Eerst dacht ik dat het voor de korte duur zou zijn, maar inmiddels ben ik drie maanden verder en nog steeds ben ik niet terug op mijn oude omzet. Met iets minder red ik het echt wel, maar dan hakt een leaseauto die vrijwel stilstaat er wel behoorlijk in. Opzeggen gaat niet, want ik moet nog steeds wel naar mijn opdrachtgevers toe kunnen en het is nou eenmaal niet bepaald prettig om met het openbaar vervoer te reizen. Dat kost mij al gauw 1,5 uur extra reistijd. Daarnaast kan ik ook niet zomaar van mijn contract af. Ik heb al geprobeerd om contact op te nemen met de leasemaatschappij om tot een oplossing te komen, maar daar willen ze niet luisteren naar mijn verhaal. Ik ben toch niet de enige die het nu iets lastiger heeft? De laatste afschrijving heb ik al teruggestort, omdat ik moest kiezen tussen het betalen van de rekening van de loodgieter vanwege een verstopping of het betalen van mijn auto. De leasemaatschappij heeft nu gedreigd dat ze de auto komen ophalen. Dan ben ik helemaal in de aap gelogeerd, want dan kan ik niet naar mijn werk.’

De debiteurenbewaker:

‘Het is mijn taak om ervoor te zorgen dat we niet al te veel schade ondervinden door corona. Het overgrote deel van ons klantenbestand bestaat uit zzp’ers. Van deze groep zijn er in de afgelopen weken een groot aantal geweest die hun automatische afschrijving hebben teruggeboekt. Dat was niet altijd omdat de rekening op rood staat, ze hebben de terugboeking heel bewust zelf gedaan. Dan houd je dus het geld op je rekening terwijl je het wel kunt betalen. In dit soort gevallen gaan wij er dan ook direct achteraan, zodat we er wel zeker van zijn dat we onze centen ontvangen. Het klinkt misschien heel hard, maar wij moeten ook onze lasten op tijd blijven voldoen.

‘Loes weigert te vertellen hoe ze er financieel voor staat.’

Loes heb ik gesproken en zij vertelde over de problemen die zij krijgt als wij de auto ophalen op het moment dat zij volgende week niet heeft betaald. Normaal gesproken moet je gewoon je contract uitzitten, maar daar zijn we in deze tijden coulanter in geworden. Het gevolg is wel dat we direct overgaan tot actie in plaats van te blijven wachten. Tot op zekere hoogte kunnen en willen we ook wel risico nemen, maar Loes weigert ons te vertellen hoe ze er financieel voor staat en wat haar prognose is voor het komende halfjaar. Het is allemaal leuk hoor, mediation, maar ik doe gewoon mijn werk. Als ik met iedere zzp’er het gesprek moet aangaan, dan ben ik nog wel even bezig.

De mediator:

Wat ik wil bereiken is dat jullie samen iets gaan bereiken. Daarvoor heeft Loes me gevraagd om te bemiddelen. U als debiteurenbewaker zou willen bereiken dat de openstaande nota’s tijdig worden betaald, als ik het goed begrijp. Wat is er nog meer van belang voor u en voor uw bedrijf? Loes, jij kampt met grote zorgen. Het is goed om te vertellen wanneer voor jou deze bemiddeling is geslaagd. Waar zou je op uit willen komen?

‘Is de deur dicht of is er ruimte voor een voorstel richting Loes?’

Wat is de grootste zorg van de leasemaatschappij? Ik kan mij voorstellen dat u bang bent dat bijvoorbeeld de termijnen gaan oplopen en dat de schade steeds groter wordt. Kan dit een vertrekpunt zijn om eens aan elkaar te vertellen hoe je in de situatie staat? De bedoelingen liggen vaak wat anders en ieder heeft ook nog eens eigen ervaringen. Is de deur dicht of is er ruimte voor een voorstel richting Loes? Welk gemeenschappelijk belang is er? De leasemaatschappij richt zich op zzp-ers. Dan is er ook een andere risico ingecalculeerd dan zakendoen met grotere ondernemingen, toch? Hoe kijken jullie daar tegenaan? Is er dan niet wat meer ruimte dan normaal? Loes moet natuurlijk ook een serieus en sterk voorstel doen. Een beetje ruimte, een sterk voorstel en een handtekening onder de afspraken. Is dat voldoende om meer zekerheid te hebben over de aflossing, debiteurenbewaker, en geeft jou dat voldoende ruimte om te betalen en je auto te behouden, Loes?

Lees ook: Carla’s vriend verdraait alles: ‘Hij maakt me gek. Alleen met een mediator ga ik in gesprek’

Vraag het de mediator

Deze vraag is beantwoord door een mediator van de MediationSupermarkt. Zij helpen je als je een conflict hebt. Vind je het prettig om eerst te kijken waar je uitkomt in jouw situatie? Vul dan de conflictscan in. Dit helpt je om je gedachten op een rij te krijgen.

De MediationSupermarkt is er voor mediation én conflictoplossing: