Met je eigen bedrijf op social media? Neem even de etiquette door

social media

Heb je een eigen blog, (web)shop, merk of ander bedrijf waarmee je graag naar buiten wilt treden op social media? Omdat er nogal veel verschillende sociale media kanalen zijn, kan het geen kwaad wat onderzoek te doen voordat je start met posten. Ieder platform doet weer iets anders voor je merk en heeft z’n eigen etiquette. Bezint eer ge post of pint. Wij zetten de etiquetteregels van vier grote social media op een rij.

Less is more

Als je bedrijf geen complete marketingafdeling heeft, kies er dan voor om met één social media-kanaal te beginnen. Verdiep je in dit platform en leef je uit. Het is beter dat je er één helemaal goed beheerst, dan dat je ze allemaal probeert bij te houden, maar ze niet van goede content  kunt voorzien.

Facebook

Met Facebook laat je je bezoekers zich betrokken voelen bij je merk. Laat je pagina een warm bad zijn, waarop je bezoekers zich welkom voelen.

  • Praat in de tweede persoon over je bedrijf of je merk.
  • Plaats regelmatig leuke, grappige of informerende content, gerelateerd aan je merk of bedrijf. Je mag best meerdere keren per dag iets posten, maar spreid je berichten wel over de dag uit.
  • Reageer op iedere comment die je krijgt, dus op de leuke en enthousiaste, maar ook op de comments die je liever meteen wilt vergeten.
  • Eén hashtag in je bericht is prima, tien is veel te veel.
  • Hou de 80/20- regel aan. Vertel je bezoekers iets moois of informeer ze. Dat is 80% van je bericht. Iets aan ze verkopen komt op de tweede plek en beslaat maar 20% van je bericht.
  • Op pagina’s van andere bedrijven vragen of ze jouw pagina willen liken is not done.
  • Vraag alleen aan je bezoekers je status te liken als je een poll doet. Bijvoorbeeld: like als je vindt dat we dit topje weer terug in productie moeten nemen.

laptop

Twitter

Op Twitter heb je kort, krachtig en snel contact met je klanten, fans en volgers.

  • Houd je updates lekker kort en gebruik niet per sé alle 140 tekens die je van Twitter krijgt. Geef je volgers de ruimte om te retweeten.
  • Beantwoord alle vragen en comments zo snel als je kunt.
  • Twitter is de her-uitvinder van de hashtag. Gebruik ze goed, maar vermijd #teveel #hashtags #want #dat #is #irritant.
  • Voel je niet verplicht om iedereen terug te volgen die jou volgt.
  • Gebruik je logo als profielfoto. Da’s lekker herkenbaar voor je volgers.
  • Deel niet teveel persoonlijke info. Wat jij als lunch at is niet interessant. Behalve natuurlijk als je een foodblog hebt.
  • Hou het positief. Bedrijven die zich negatief uiten op Twitter verliezen sneller volgers.
    Smartphone

Instagram

Als je een merk hebt dat fotogenieke producten maakt of wanneer je voor je werk veel op visueel aantrekkelijke plaatsen komt, zou Instagram heel goed voor je kunnen werken. Op Instagram vertel je namelijk een soort verhaal aan de hand van mooie foto’s die je zelf maakt.

  • Gebruik aantrekkelijke foto’s van hoge kwaliteit.
  • Vermijd selfies, foto’s van eten en familiefoto’s. Behalve als dit wél in het verhaal van jouw merk past.
  • Vraag niet aan mensen om je te volgen, dat komt onprofessioneel over.
  • Post niet aan de lopende band. Niemand zit erop te wachten dat zijn tijdlijn alleen met jouw foto’s wordt overspoeld.
  • Wil je graag dat mensen jouw foto’s liken? Instagram is een heel sociaal medium, dus start met het volgen van anderen. De meesten zullen ze je terug volgen.
  • Repost nooit zomaar de foto van iemand anders zonder zijn toestemming. Het minste wat je kunt doen, is reposten met de credits @mentioning gevolgd door de naam van de originele poster.
  • Het gouden aantal hashtags om bij een foto op Instagram te plaatsen is 11. Zet ze goed en slim in.
  • Gebruik je bedrijfsnaam als profielnaam.
    Computer

Pinterest

Ook op Pinterest kun je je verhaal rond je merk of bedrijf in beeld vertellen. Je drukt je merk uit in een sfeer, waarbij je de foto’s niet alleen zelf hoeft te maken. Wanneer jouw smaak goed gewaardeerd en aangeklikt wordt, krijg je extra traffic naar je webshop of website.

  • Net zoals bij Instagram gebruik je mooie foto’s van hoge kwaliteit.
  • Geef altijd aan wat de originele bron van je beeld is.
  • Pin zoveel mogelijk van de originele bron.
  • Gebruik geen foto’s als lokkertje, dus aantrekkelijke beelden die niets te maken hebben met de link die jouw volger aanklikt.
  • Pin niet een paar uur achter elkaar foto’s. Gebruik een schema om je pins meer uit te spreiden.
  • Heb je een eigen website? Maak de foto’s hierop makkelijk ‘pinbaar’.
  • Pinterest gaat voornamelijk om inspiratie zoeken, dus hou daar de focus op. Maak sfeervolle collages waar je je eigen producten tussen plaatst.

Bron: iblogzone, frankwatching en adformatie
Foto’s : 123RF en Pexels