Met LinkedIn je droombaan vinden: zo doe je dat

Toe aan een nieuwe uitdaging of op zoek naar je droombaan? LinkedIn to the rescue! Maar hoe doe je dat? Deze tips helpen je op weg.

Je profiel on point

Dé plek om je vaardigheden en talenten te laten zien is je LinkedIn-profiel. Door je profiel zo volledig mogelijk in te vullen, word je niet alleen beter vindbaar op LinkedIn maar ook in de zoekresultaten van online zoekmachines. Zorg voor een opvallende en originele headline die iets zegt over wie je bent. ‘Interieurstyliste’ is bijvoorbeeld stukken minder onderscheidend dan ‘Interieurstyliste, gespecialiseerd in Scandinavisch design met passie voor hout’. In je samenvatting zet je díe trefwoorden waarop je gevonden wilt worden.

Snel up to date 

Naast het volgen van relevante merken, personen en influencers is het ook slim de app LinkedIn Pulse te downloaden om op de hoogte te blijven van wat er in jouw netwerk en vakgebied afspeelt. Het nieuws in Pulse is specifiek op jouw contacten en LinkedIn-profiel afgestemd en dus rete-relevant. Als je hier zelf content publiceert verschijnt dat automatisch in de tijdlijn van je connecties, die bovendien ook een melding op hun scherm krijgen. Zo missen ze nooit iets van je updates. Publiceren op Pulse is overigens iets anders dan het delen van een statusupdate op je tijdlijn. Op je homepage kan je een update delen, een foto uploaden of een post publiceren. Als je een post voor LinkedIn Pulse wilt schrijven, kies je de laatste optie.

Nooit te oud om te leren

Wie zich blijft ontwikkelen, vergroot haar waarde op de arbeidsmarkt en wie weet welke deuren er dan voor je openen! Via LinkedIn Learnings zijn er ruim 5.000 trainingen in uiteenlopende vakgebieden beschikbaar die door experts worden gegeven. Klik hier om te zien welke online trainingen er beschikbaar zijn. 

In deze video zie je hoe Birgitte van Boven haar droombaan bij Alda Events via LinkedIn bemachtigde.

Werk aan je eigen merk

Wie ben je en waar sta je voor? Het is belangrijk dat je je bewust bent van je personal brand en dat anderen daarvan op de hoogte zijn. Kies een of meerdere sociale platformen die bij je passen en waarop mensen waarmee jij in contact wilt komen, ook actief zijn. Bedenk wat je doel is op dat platform, deel updates en nieuws over jouw vakgebied maar ook van en over anderen. Door middel van reageren op relevante posts en door de interactie op te zoeken weten mensen steeds beter wie jij bent en waarvoor ze bij jou terecht kunnen.

Delen maar

Nee, laten zien waar je mee bezig bent en het delen van je projecten is geen opscheppen. Door iets te delen over je talent en passie vertel je juist wie je bent en waar je goed in bent. Het is de perfecte manier voor potentiële werkgevers om te zien of jij een match bent. Ook het schrijven van blogs op je LinkedIn-profiel kan nuttig zijn om jezelf te profileren bij eventuele werk- en opdrachtgevers.

Niet nemen, maar geven

Netwerken gaat vooral om geven, dan heb je kans dat je er ook iets voor terugkrijgt. Relaties zijn de key to success. Deel je kennis met je netwerk, investeer in je relaties en geef anderen complimenten wanneer ze interessante info delen. Vervolgens kan je je netwerk vragen om een aanbeveling of introductie bij een bedrijf dat je interessant lijkt. Als je pas met netwerken begint wanneer je een netwerk nodig hebt, ben je te laat.

Lees ook: 

Janne (26) werkt 7 dagen per week: ‘Als ik een half uur vrij ben, ga ik niet op mijn telefoon zitten rommelen’
Vette baan: Marloes van den Boogaard (28) is hoofd van een pr-bureau

Bron Coopr | Beeld iStock