Moet je de done-list op je to do-list zetten?

list

Iets doorstrepen op je to do-list voelt heerlijk productief. Wanneer je het laatste punt op je lijst doorstreept word je bijna high: wat een ontzettend grote hoeveelheid werk heb je verzet! Toch heeft deze klassieke to-do-list ook een keerzijde: wanneer je maar een klein deel van de lijst haalt, of in het ergste geval geen enkele punt kan doorstrepen, word je geconfronteerd met hoe weinig je hebt gedaan. Herkenbaar? Probeer eens te werken met een done-list.

Focus op wat je wél hebt gedaan

Op een done-list schrijf je alles wat je hebt klaargespeeld die dag. Zo zie je je wat je wél hebt bereikt, in plaats van je te focussen op alles wat je niet haalde. In een artikel op The Science of Us staat dat dit een grote boost aan je ego kan geven en heel motiverend werkt. Zelfs wanneer een onverwachte crisis om de hoek komt zeilen en je geen tijd hebt voor het werk dat je eigenlijk die dag wilde doen, zal je op je done-list kunnen lezen dat het geen verspilde uren waren. Je hebt immers alles op alles gezet om die crisis te bezweren.

Ontdek je zwakke punten

Volgens het artikel kan een done-list ook je zwakke punten onthullen. Vergelijk het met wanneer je wilt afvallen en precies bijhoudt wat je eet. Zo kun je ongezonde patronen ontdekken en aan de hand daarvan jezelf verbeteren. Een done-list zou volgens ditzelfde principe werken. Aan de hand van wat je als eerste oppakt en welk werk je steeds voor je uitschuift, zou je kunnen ontdekken in welke punten je uitblinkt of waar je juist harder aan moet trekken.

Tried & tested

Dit klinkt allemaal erg goed, dus nam ik de proef op de som door één werkweek een done-list bij te houden. Dag één was verwarrend, want wat hoort op een done-list en wat niet? Ik besloot al mijn productieve werkzaamheden op te schrijven. Dus mijn lopende klussen, maar ook netwerkgerelateerde dingen. Dat ene mailtje waar ik al twee weken tegenaan hik schreef ik er op, net zoals spontaan koffie drinken met een freelance collega om belastingperikelen te bespreken. Ook schreef ik aan het begin van de week punten op de done-list die dagelijks terugkomen, zoals het wegwerken van mijn mail. Later schrapte ik dat van de lijst, want dat doe ik iedere dag en dagelijks hetzelfde punt opschrijven voelt nogal zinloos. Na drie dagen kwam ik erachter dat een kleine to do-list en een done-list naast elkaar hebben heel fijn is. Zo heb je aan het begin van de dag een houvast. Tot mijn verbazing was mijn done-list aan het einde van de dag een aantal keer langer dan mijn to do-list. Dat voelt goed!

Blijvertje?

Hoewel het tijd kost, klopt het dat het bijhouden van een done-list motiverend werkt. Het is erg verrassend om te ontdekken hoeveel belangrijke dingen je ‘even tussendoor’ doet. Het voelt een beetje als het vieren van kleine successen, iets waar je eigenlijk nauwelijks bij stilstaat. Toch zijn er dagen waarop een done-list niet goed werkt. Bijvoorbeeld op weinig spontane dagen waarop je een aantal dingen moét doen en er weinig tussendoor komt. Op dat soort werkdagen zag mijn to do-list er precies hetzelfde uit als mijn done-list. En ‘bijhouden done-list’ was één punt op beide lijsten. Met dat soort taferelen schiet een done-list natuurlijk z’n doel voorbij.

Done-list 2.0

Iedere dag een done-list bijhouden is nogal een heftige klus en niet altijd zinvol. Daarom lijkt de manier hoe Chris Bailey van de blog A Life of Productivity een done-list bijhoudt me wel wat: “Ik hou een lijst bij van grote dingen die ik heb bereikt. Iedere week vul ik ‘m aan met één of twee successen. Deze lijst loop ik iedere zondag door, wat me veel motivatie geeft voor de week die voor me ligt.” Op deze manier kost een done-list minder tijd en wordt de inhoud ervan een stuk nuttiger. En zie je het al voor je hoe deze lijst er na een jaar uitziet? Dat wordt een geweldig overzicht! Dus done-list bijhouden: heb je ‘m op je to do-list staan?

Bron: nymag.com
Beeld: iStock