Slechts 4% van autoverkopers is vrouw. Terwijl we er misschien wel beter in zijn

Opel vrouwen verkoper

Als je pas een nieuwe auto hebt gekocht bij een dealer, ben je waarschijnlijk door een man geholpen. Uit recent onderzoek van Opel blijkt namelijk dat slechts 4% van alle autoverkopers vrouw is. Terwijl we er misschien wel beter in zijn.

Het beroep van autoverkoper wordt eerder gezien als mannelijk dan vrouwelijk. Dat blijkt uit een recent onderzoek van Opel onder duizend Nederlanders. Hoog tijd voor een testje dus, vond de autodealer.

Een listige vacature

Om meer diversiteit op de werkvloer te brengen besloot Opel op een slinkse manier aan vrouwelijke werknemers te komen. Ze publiceerden twee vacatures met dezelfde tekst, maar met één belangrijk verschil. De ene advertentie werd voorzien van een Opel logo en de ander met een beeldmerk van het fictieve lifestyle bedrijf Jade. En wat bleek? Op de Jade-vacature reageerden 41 vrouwen tegenover vijftien mannen. Bij de Opel-vacature lag het zwaartepunt bij het andere geslacht: slechts acht vrouwen meldden zich aan tegenover 76 mannelijke kandidaten.

Liever een vrouw

Acht op de tien Nederlanders geeft aan naar een merkdealer te gaan voor klantgerichtheid, inlevingsvermogen en expertise. En deze eigenschappen wijzen we volgens het onderzoek eerder toe aan een vrouw. Hoog tijd voor meer vrouwen dus.

Bekijk hieronder de hele campagne.

Wil je niets meer missen van VIVA? Neem een abonnement. Klik hier voor onze speciale aanbiedingen.

Bron: Opel | Beeld: Getty Images