Online succes? Dat doe je zo

online succes

Anna Nooshin (27) startte drie jaar geleden NSMBL. Nu 3,5 jaar later is het uitgegroeid tot een van de grootste websites van Nederland met 4 miljoen bezoekers per maand. Morgen is het eerste NSMBL festival in Amsterdam. Wat zijn Anna’s tips voor online succes? 

  1. Je doelen vaststellen 
    “Ik heb altijd geweten dat ik eigen baas wilde worden maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Het is belangrijk dat je weet wat je doelen zijn. Na mijn afstuderen kwam ik een vriend van vroeger tegen die net een online uitgeverij was gestart. We gingen een samenwerking aan. Het werd mijn doel om binnen vijf jaar succesvol te zijn. Tegelijkertijd had ik geen startkapitaal. Online had veel potentie omdat er op dat moment nog geen website was waar van alles samen kwam. De beautyblogs schreven over beauty, de modeblogs over mode, ik wilde alles combineren. Zo ontstond het idee voor NSMBL. De timing is een grote factor geweest in ons succes.”
  2. Dedication
    “Als je echt wil ondernemen kun je niet op de bank hangen en series kijken, het vraagt om toewijding. Wil je succes boeken dan ben je zeker vijf jaar lang je vrijheid kwijt. Obsessief met je werk bezig zijn, is niet gezond maar wel nodig. Iemand die nu op het punt staat om aan kinderen te beginnen, zou ik het niet aanraden. Het is meer dan een fulltime baan. In het begin maakte ik alle content in mijn eentje, zeven posts per dag. Ik had een fulltime baan en werkte ’s avonds van 19 uur tot 2 uur ’s nachts aan NSMBL. Dat was behoorlijk zwaar. Na een half jaar was de site succesvol genoeg om mijn baan op te zeggen en het eerste redactielid aan te nemen. Nu is er meer balans. Ik kan de website iets meer loslaten en aan het team- van inmiddels zeven mensen- toe vertrouwen, maar ik ben nog steeds altijd aan het werk.”
  3. Je merk moet tastbaar zijn
    “Ik geloof dat je op allerlei vlakken je lezers moet bereiken. De verkoopbaarheid is heel belangrijk. Je moet een product hebben wat je commercieel in de markt kan zetten maar waarmee lezers zich ook verbonden voelen. Een blog of website is geen product an sich. Een bepaalde tastbaarheid of sfeer ‘maakt’ je merk, gevoel is niet iets wat je in kan kopen. Met de start van NSMBL heb ik er bewust voor gekozen mezelf te positioneren als gezicht. We hebben 4 miljoen bezoekers per maand en toch moet het nog ‘intiem’ voelen voor de lezers. Ik zit ’s avonds regelmatig berichtjes te beantwoorden van lezers, dat houdt het persoonlijk.”
  4.  Buikgevoel volgen 
    “Ik onderneem vanuit een gevoel. Je kunt allerlei analisten op een idee zetten maar als het goed voelt, moet je het gewoon doen. Ik vertrouw op mijn buikgevoel. En natuurlijk zijn er altijd dingen die minder goed gaan, artikelen die bijvoorbeeld niet zo goed worden gelezen als verwacht, maar dat hoort erbij. Met veel van wat we doen zijn we de eerste. Zoals nu ook met het festival morgen. Het was binnen een dag uitverkocht.”
  5. Luisteren naar behoefte van de lezer
    “Het businessplan van NSMBL laten we als het ware schrijven door onze lezers: wat willen zij? Wij hebben nu nog geen eigen app maar daar is wel heel veel vraag naar dus dat wordt waarschijnlijk onze volgende stap. Ook een printeditie van NSMBL wordt vaak geopperd. We hebben er bewust voor gekozen geen comments op de website te plaatsen. Facebook is heel belangrijk, daar hebben we interactie met onze lezers. We proberen op elk comment en berichtje te reageren.”

Beeld: Instagram