Wat je bureau zegt over jou… is niet wat je denkt

Een bureau vol stapels papieren, slingerende dossiers en koffiekopjes met de koffie van vorige week er nog in. En drie vierkante centimeter lege ruimte om te werken. Wat zegt dat over jou als professional? Helemaal niets.

Retelui
Want een directeur die op het oog een sloddervos lijkt blijkt een fotografisch geheugen te hebben en precies te weten waar alles ligt. Zoals dat ene dossier onder die twee andere in die paarse map bijvoorbeeld. Terwijl een medewerker een fantastisch, spick & span opgeruimd bureau heeft. Niet omdat ze zo netjes is, maar omdat ze gewoon retelui is en niet hard genoeg werkt.

Creatieve chaos
Wat voor rotzooi je werkruimte dus ook is, het zegt niets over hoe georganiseerd je te werk gaat of over je prestaties. Uit diverse onderzoeken blijkt dat dan ook dat sommige mensen weliswaar helderder kunnen denken aan een clean desk, maar dat anderen veel creatiever zijn als het een puinhoop is. Ik noem een Einstein en Roald Dahl. Geen slecht gezelschap, toch?

Bezem
Hoe dan ook, soms moet je toch echt even met de bezem door je work space. Al is het alleen maar omdat het dan in de ogen van je collega’s líjkt alsof je netjes en georganiseerd bent. Hierbij 4 supersimpele tips voor een klein beetje overzicht:

  1. Ruim alle kleine troepjes op die je tafel voor het oog zo rommelig maken. Doe ze in een leuke doos of in een la.
  2. Elimineer papier. Print zo min mogelijk uit en gebruik zoveel mogelijk online formulieren. Gooi meteen weg wat weg kan. Maak mapjes waar je de rest in stopt. En leg die dan niet weer op je bureau natuurlijk.
  3. Ruim je digitale troep op. Niks werkt demotiverender dan een overvolle inbox met honderdduizend e-mails waar je nog iets mee moet. Als je ze niet wilt deleten, maak dan folders. Hetzelfde doe je met al je losse items op je desktop. Maakt je computer ook een stuk sneller trouwens. Maak meteen even je toetsenbord en muis schoon. Als je eens wist wat daar allemaal op leeft… ieuw.
  4. Zet je bureau op een strategische plek. Naar het raam toe met je rug naar de deur is volgens de principes van de feng shui helemaal fout. Zet je tafel liever met de rug naar de muur, zodat je zicht hebt op de deur en het raam. Dit zou je een gevoel van controle en succes geven.

Gedij jij in chaos? Of hanteer je een clean desk policy?

Bron: Womenandco
Beeld: alphaspirit / 123RF Stockfoto

Sluit je ook aan bij 
VIVA WERK en boost je carrière