Opladen tijdens je werkdag doe je zó

werkdag

Het valt niet mee om elke werkdag 8 uur lang bij de les te blijven, en daarna nog genoeg energie over te houden voor je sociale leven. Met deze 7 kleine veranderingen in je patroon kom je de dag – en avond – wel door!

Pauzeren móet

Hoe verleidelijk het soms ook is om even een broodje achter je bureau te eten of nog wat mails te beantwoorden tijdens de lunchpauze: doe het niet. Dat halfuurtje heb je echt nodig om de rest van de dag fit door te komen. En nee, ga in de pauze ook niet je social media bijwerken/je vrienden appen/op zoek naar wooninspiratie op Pinterest, want dan maak je je hoofd nog steeds niet leeg. Wandel liever een stukje of klets gezellig bij met je collega’s.

Eet de juiste dingen

Wat je eet en hoeveel energie je hebt, heeft veel met elkaar te maken. Weinig energie in de middag komt vaak door een dip in je bloedsuikerspiegel, zorg dus dat die stabiel blijft. Dit doe je door minder snelle koolhydraten te eten, zoals suiker, witbrood, witte pasta en rijst. Wat je beter wel kunt eten tijdens de lunch of als tussendoortje? Voeding met gezonde vetten en proteïnen, bijvoorbeeld eieren, noten, groenten en fruit.

Kom van die bank af

Plof je na een dag werken op de bank om daar de rest van de avond niet meer vanaf te komen? Op dat moment lijkt het inderdaad het lekkerste wat er is, maar energie krijg je er niet van. Onderneem iets: ga sporten, wandelen of buurten bij een vriendin. Zo schud je je werk van je af en kun daarna weer met frisse moed verder.

Hou je motor draaiende

Als je een maaltijd overslaat, zul je dat op de een of andere manier gaan compenseren. Of door te snacken, of door een zware maaltijd, waarvan je later alleen maar extra moe wordt. Eet 5 á 6 keer per dag, dan blijft je bloedsuikerspiegel op peil.

Drink voldoende

Je sloom voelen, hoofdpijn of stress: het kan allemaal te maken hebben met de hoeveelheid die je drinkt. Als je pas drinkt wanneer je dorst krijgt, ben je eigenlijk al te laat. Drink de hele dag door, het liefst water of thee. Door frisdrank en vruchtensappen krijg je pieken en dalen in je bloedsuiker – wat die middagdip dus veroorzaakt.

Scoor af en toe wat zuurstof

Heerlijk hoor, een warme werkplek, maar je wordt er alleen maar loom van. Hoe koud het buiten ook is, even een wandeling in de pauze of een kwartiertje het raam open: de frisse lucht en zuurstof zullen je goed doen.

Weg van die werkplek

‘Wie wil er nog een koffietje?’ Het is de meestgestelde vraag op de VIVA-redactie. En hoewel je je kunt afvragen of we dan misschien niet te veel koffie drinken, af en toe een loopje is supergoed voor je. Ga liefst elk halfuur even van je werkplek af.

Dit is de reden waarom je ’s middags vaak een dipje hebt.

Beeld: iStock