Gezond eten zonder dikke portemonnee? Dit is de perfecte boodschappenlijst

Gezond eten kan soms duur zijn. Een goede dosis quinoa, biologische pindakaas of avocado’s; als de maand langer duurt dan je salaris wil je hier als eerste op bezuinigen. Maar laten we eerlijk zijn: junk food kan net zo duur zijn en het geheim van gezond eten en binnen je budget blijven zit ‘m toch echt in het voorbereiden van je maaltijden.

Kies je dan toch voor groenten, fruit en vitamines van je laatste centen, dan heb je weer het risico dat je van alles wat koopt, maar geen idee wat je ervan moet maken. Eerstvolgende keer dat je in de koelkast kijkt, blijkt het merendeel al niet meer bruikbaar. De hoogste tijd om de budget-maar-toch-gezond-strategie bij te schaven. Onderstaande boodschappen zijn de ingrediënten met het meeste waar voor je geld:

Tomaten

Het is zomer en dat betekent dat het tomatenseizoen is aangebroken. Dat is goed nieuws, want tomaten zijn rijk aan anti-oxidanten en daarom hartstikke goed voor je huid. Tip van VIVA: je tomaten in de oven roosteren met olijfolie, zeezout en peper en je hebt een heerlijke, smaakvolle snack.

Rode kool

Rode kool komt misschien niet als eerste in je op als het gaat om ‘lekkere boodschappen’, maar toch is dit spul zeker zo slecht nog niet. Rode kool is namelijk rijk aan vitamine C en zit ook vol met anti-oxidanten. Een prima ingrediënt voor wraps.

Pinda’s

Waarom veel geld uitgeven aan biologische pindakaas terwijl je dit ook gewoon makkelijk thuis kunt maken? Pinda’s zijn relatief goedkoop, terwijl pindakaas vaak duurder is en bovendien meer toegevoegde suikers bevat.

Bloemkool

Waarom wij van bloemkool houden: het is goedkoop, rijk aan vitamines en het past bijna overal bij. Bloemkool is zo veelzijdig, dat je nu zelfs bloemkool-pizza’s hebt. Ideetje?

Limoen

Een beetje olijfolie en limoen is eigenlijk alles wat je nodig hebt. Voor een gezond en budgetair leven zijn doorgemaakte dressings namelijk uit den boze. Sla in die limoenen, want ze zijn gezond en brengen bijvoorbeeld je kip en groente zó op smaak.

Boerenkool

Wist jij dat boerenkool behoort tot de superfoods? Het zit vol vitamines C, K en A en het kan zo ongeveer bij alles.

Extra virgine olijfolie

Hou je niet zo van groente? Dan heeft dat waarschijlijk alles te maken met de manier waarop je ze voorbereidt. Gooi je ze alleen in de pan – of erger – in de magnetron? Dan gaan ze nooit goed smaken. Olijfolie en kruiden doen de truc. En daarbij,  olijfolie is best gezond.

Havermout

Natuurlijk is er een reden dat havermout bij velen geliefd is als ontbijt; het is goedkoop, gezond én je zit er langer vol van.

Kikkererwten

Vlees kan duur zijn, maar kikkererwten zijn een goede betaalbare manier om je proteïne alsnog binnen te krijgen. Kikkererwten zijn net als bloemkool: ze passen overal bij.

Wil je niets meer missen van VIVA? Neem een abonnement. Profiteer nú van onze speciale zomer-aanbieding: 10 nummers voor slechts €10.

Bron: Elite Daily | beeld: iStock
VIVA's Lise gelooft in een poederroze planeet ergens hier ver, ver vandaan, waar Justin Bieber en Idris Elba samen president zijn en het altijd glitter giet. Zolang die planeet nog niet is gevonden, houdt Lise zich bezig met millennial perikelen, series, films en boeken. Seks? Seks ook. Reizen? Vooruit, dat ook. Zo'n beetje alles dus. En ze schrijft erover op VIVA.nl.