Powernappen als een baas

powernappen

Je hebt moeite om je te concentreren, er komt weinig meer uit je handen en je voelt je zo moe als een hond. Zet jezelf een half uurtje ‘uit’ en zoek je bank of bed op voor een powernap. Zo’n kort dutje geeft je een energieboost waarna je zo fris als een hoentje weer aan het werk gaat. Een tukje tussendoor wordt lastig als je op kantoor werkt, maar thuiswerkers: pak je kussen erbij!

Even tukken

Een powernap hoeft niet lang te duren. Je kunt je al na 5 of 10 minuten slapen weer helemaal bruisend voelen. Slaap sowieso niet langer dan een half uur. Als je langer slaapt, word je duf wakker en val je ’s avonds minder goed in slaap. Het beste moment voor je powernap is tussen één en half vier in de middag, wanneer je middagdip inzet. Ben je bang dat je door te powernappen kostbare tijd verliest? Niet nodig, want na je dutje is je alertheid, creativiteit en stressniveau verbeterd, waardoor je efficiënter werkt. Hierdoor kun je de tijd die je verloor met powernappen makkelijk inhalen.

Powernap checklist

  • Zorg ervoor dat je in een omgeving bent waar je je fijn voelt en niet gestoord kan worden. Maak de kamer een beetje donker, dat vindt je lichaam prettig.
  • Zet je wekker ongeveer 20 tot 30 minuten vooruit, afhankelijk van hoe snel je meestal in slaap valt.
  • Houd je kleren aan als je in bed gaat liggen. Als je weer wakker wordt is de drempel om aan het werk te gaan een stuk lager, dan als je eerst een slaapsetje aantrekt.
  • Als je wekker afgaat drink je even wat, strek je je benen en ga je direct weer aan het werk.
  • Bevalt een powernap goed en wil je vaker even slapen tussendoor? Probeer dan steeds ongeveer op hetzelfde tijdstip, in dezelfde kamer en in hetzelfde bed of stoel je dutje te doen. Je lichaam gaat deze omstandigheden dan associëren met slapen, waardoor je powernap effectiever wordt.

Niet jetlag-proof

Helaas kun je met een powernap geen slaaptekort of jetlag wegslapen. Daarvoor duurt het dutje te kort. Ook slaap je overdag minder diep. Om echt bij te tanken moet je in een diepere slaap komen.

Bron: Lifehacking.nl en dokterdokter.nl
Foto: Karla Nazareth via Flickr.com