Soms is het beter een deal te laten gaan

VIVA400-vrouw Mayke Niestadt startte op haar 21e haar eigen bedrijf: Buck Models. Nu, vijf jaar later, is ze ondernemer pur sang. Daarom speciaal voor jou: vijf ondernemerstips van deze succesvolle zakenvrouw.

‘Kun je dit niet vaker doen?’ vroeg een klant haar toen ze een succesvol evenement voor hem organiseerde. Het was de start van Buck Models. Nu levert Mayke Niestadt (26) hoogopgeleide modellen met een vlotte babbel voor de evenementenbranche. En met succes, ze heeft 400 modellen in haar bestand en rekent Philips, Microsoft en G-Star tot haar klanten. Met Buck in Business helpt ze de best presterende hostessen en modellen aan een vaste baan.

Om jou aan net zo’n florissante ondernemerscarrière te helpen, stelde Mayke 5 ondernemerstips voor je op:

1. Luister goed naar de behoefte van je klant
“Wees oprecht geïnteresseerd in je klant. Doordat ik geluisterd heb naar mijn klanten, ben ik mijn bedrijf gestart. Ik verzorgde de promotiemeiden voor een champagne importbedrijf. Het bedrijf werd verkocht, maar ik bleef de modellen regelen en zorgde dat de booking klopte, dat ze er op tijd waren, dat ze gebriefd waren en mooie kleding droegen. Hij wilde die modellen bij me blijven boeken. Ik begon parttime met Buck Models, maar het was zo succesvol dat ik na mijn afstuderen gestopt ben met mijn fulltime baan in de sales en Buck Models ben gaan uitbreiden.”

2. Investeer in een goed team om je heen
“Het succes van een onderneming hangt samen met de kwaliteit van de ondernemer en de mensen die het bedrijf samen met de ondernemer runnen. Personeel vinden dat mijn visie uitdraagt is niet moeilijk. Maar het totaalpakket van een werknemer die ervaren, nauwkeurig, betrouwbaar én loyaal is, is een stuk lastiger. Een goed team bestaat trouwens niet alleen uit je medewerkers, ook je leveranciers en je klanten zijn belangrijk. Nu heb ik een fantastische groep professionals om me heen en dat werkt ontzettend lekker.”

3. Laat je niet verleiden door geld
“Ik heb klanten de deur te gewezen omdat de opdracht niet paste bij de formule van mijn bedrijf. Tijdens het WK vroeg een bedrijf of ik modellen kon leveren die in lingerie op tv wilden voetballen. Dat heb ik geweigerd. De modellen die voor me werken zijn hoog opgeleid en ambitieus, die wil ik niet in lingerie op tv. Soms is het beter om een deal te laten gaan.”

4. Vraag advies, maar maak je eigen keuzes
“Er bestaat geen school voor ondernemers. Praat met mensen uit je omgeving voor ervaring en inspiratie. Ik heb met tientallen mensen uit verschillende branches gepraat, van vriendinnen die in de gezondheidszorg of de advocatuur werken, tot klanten en mijn familie. Iedereen inspireert, maar volg niet blind wat mensen adviseren, maak je eigen keuzes. Laat je hierbij leiden door je gevoel. De keuzes die ik maakte op basis van ratio pakten minder vaak goed uit dan de keuzes waarbij ik naar mijn onderbuikgevoel luisterde.”

5. Wees authentiek
“Wees geen kopie van een ander. Vind jouw eigen kracht of talent en vergroot dat uit. Het concept van Buck Models wordt veel gekopieerd. Toen ik vijf jaar geleden beauty & brains en HBO+ op de website zette, werd dat binnen no time overgenomen door een concurrent. Het is een compliment, maar ik ben ervan overtuigd dat je met een kopie niet ver komt. Andere ondernemers vinden het raar dat ik mijn concurrenten niet in de gaten houd, maar ik doe het bewust. Ik wil ondernemen vanuit mijn eigen ideeën en niet de ideeën van een concurrent zomaar of onbewust overnemen.”

Hofdame-Amusering-Aardbeienmeisje-Biomeisje-Cupcake-Girl-Macaronemeisje-Culinair-Food-Entertainment-Buck-Models

 

Credit foto: Marius Suiker Photography

Werk-icoontje-60x60Sluit je ook aan bij VIVA WERK en boost je carrière