Test je stress-level

En dan is het maandag, na een lang hemelvaartweekend. Giert de stress alweer door je lijf omdat je de deadlines, veeleisende managers of reorganisatie in je nek voelt hijgen? Vanaf nu niet meer, want dit zijn de tips om relaxt op je werk te komen.

Serieuze stress
Op zich is af en toe wat werkdruk niet zo erg, als het maar niet te lang duurt en te vaak voorkomt. Als je precies wilt weten wat jouw stress-level is, doe dan de test op checkjewerkstress. En, wat is je uitslag? Giert de adrenaline door je lijf elke keer dat je het pand van je werkgever binnenstapt, kun je er niet van slapen of heb je zelfs angst- en paniekaanvallen? Dan is er wel serieus iets aan de hand.

Trek aan de bel
In een interview met Gijs Staverman op Radio 2 vertelt Sabine Geurts, hoogleraar Arbeid, Stress en Herstel, hoe belangrijk het is dat je dit bespreekt met je leidinggevende. Je kunt het tenslotte niet eeuwig thuis afreageren (ook fijner voor je vriend, man of kinderen trouwens, als je dat niet doet). Lastig, maar bedenk: je manager heeft liever dat je tijdig aan de bel trekt, dan dat je straks ineens met een burn-out op de bank zit. Doe wel eerst even de werkdrukkompas, want daarmee heb je meteen een kant-en-klare presentatie in handen om aan je baas voor te leggen.

Doe iets leuks
Zelf kun je ook alvast wat ondernemen om te zorgen dat de stresshormonen niet met je op de loop gaan. Doe na je werk iets waar je blij van wordt en zorg dat je genoeg beweging krijgt. Dus toch chop, chop, naar de sportschool, maak een lange wandeling of ga nu eindelijk eens op yoga.

In het interview geeft Sabine trouwens nog veel meer goede tips en informatie over de oorzaken van werkstress.

 

Sluit je ook aan bij VIVA WERK en boost je carrière