Topprestatie leveren? Kill de cafeïne

Zó lekker, ’s ochtends op je werk eerst een lekkere latte. Maar voor professionele topprestaties kun je dat beter laten, want uit onderzoek blijkt dat cafeïne een echte succeskiller is.

Voor wie het nog niet wist: een van de succesfactoren van een geslaagde carrière is het kunnen managen van je emoties en kalm en gecontroleerd blijven als je onder druk staat. Uit research blijkt namelijk dat 90% van de topmensen zeer hoog scoort op het gebied van dit soort emotionele intelligentie. Wat dit met koffie te maken heeft? Veel.

Prestaties
Uit ander onderzoek blijkt dat de zogenaamde boost die je krijgt van cafeïne, en het gevoel dat je beter kunt presteren, eigenlijk nep zijn. Tijdens de momenten dat je geen koffie of andere cafeïnedrankjes drinkt worden je cognitieve prestaties minder en je humeur slechter. Dus neem je cafeïne om die weer op peil te krijgen. Maar die boost is eigenlijk je normale prestatieniveau. Zo draai je in cirkels rond en moet je het dus steeds opnieuw nemen om je normale kwaliteit te halen.

Adrenaline
Cafeïne triggert je adrenalineniveau. Adrenaline is de bron voor de vecht- of vluchtreflex. Perfect als er een wilde beer op je afkomt, minder effectief als je een lastige e-mail moet beantwoorden of moet reageren op een probleem. Je bloeddruk en je hartslag gaan omhoog. Je ademhaling wordt oppervlakkiger, waardoor er minder zuurstof je hersenen bereikt die je juist nodig hebt om rustig en rationeel te kunnen denken. Je wordt er, kortom, een beetje hyper van en dus heb je je emoties minder onder controle. Voor je het weet klinkt je mail bozer dan bedoeld of schiet je uit je slof. Oeps. Niet zo goed voor je carrière.

Slaaaap
Aangezien het wel 24 uur duurt voordat alle cafeïne uit je lichaam is, betekent ’s middag een kop koffie dat je ’s avonds nog ongeveer de helft van de cafeïne in je bloed hebt. Zelfs als je het alleen ’s ochtends drinkt, zit het dan nog in je lijf. Het effect? Je slaapt moelijker in en het reduceert je REM-slaap, de diepe slaap waarin je onder meer je emoties verwerkt. Dat beïnvloedt je concentratievermogen, je informatieverwerking en je zelfcontrole. De volgende ochtend ben je een soort emotioneel wrak en presteer je beduidend minder op je werk. Dus neem je eerst maar even een bakkie troost, waarmee de cirkel weer rond is.

Klinkt heftig allemaal, maar waarschijnlijk functioneren de meesten van ons prima op een of twee koppen koffie. Drink je meer, dan is het wellicht iets om over na te denken.

Bron: LinkedIn
Beeld: pansiriphoto / 123RF Stockfoto

Kun je wel wat inspiratie gebruiken om het beste uit jezelf en je werk te halen? Op Facebook.com/VIVAwerk geven Nederlandse succesvrouwen je dagelijks een portie inspiratie, de beste tips en trics, do’s en don’ts op werkgebied om je te helpen op jouw weg naar succes.