VIVA400-vrouw Esther Meijer: ‘In plaats van me uit het veld te laten slaan, maakte ik een positief statement’

esther meijer

Esther Meijer (33) is het creatieve brein achter het label Nieuw Jurk, waarmee ze eerder op de Amsterdam Fashion Week stond en die ze in onder andere Azië en Amerika verkoopt. Ze ontwierp een legging met smileys op de knieën, en werd gekopieerd door een bekende modeketen. Ze ging er niet tegenin, maar pakte het op haar eigen manier aan. Esther startte het project Smiley Copyright en maakte een documentaire: ‘The Right to Copy’.

Tekst Katy Boer | Beeld Maaike van Haaster

Nageaapt

“Via vrienden hoorde ik dat er een legging bij een grote modeketen hing, die wel erg veel leek op de variant die ik een half jaar daarvoor had geshowd tijdens de Amsterdam Fashion Week. Ik heb onderzocht of ik dat aan kon vechten, maar die kans was erg klein. Vervolgens heb ik er een collectie en de documentaire ‘The Right to Copy’ van gemaakt.”

Mode-onderzoeker

“Ik ben in China op onderzoek gegaan in de fake fashion industrie, sprak met creatief ontwerpers die in hetzelfde schuitje zitten en met klanten die er juist voor kiezen af en toe nagemaakte items te dragen. In plaats van me uit het veld te laten slaan heb ik met dit project als een soort mode-onderzoeker een positief statement gemaakt.”

Mallemolen

“Het is een mallemolen, en ik heb inmiddels wel geleerd om te zorgen dat ik mijn rust krijg en dat ik genoeg tijd in mijn vrienden investeer. Er zijn misschien drie weken per jaar dat het rustig is en daarna komt alles weer tegelijk. Maar ik zou niet anders kunnen dan dit werk en ben er trots op dat ik het doe.” 

Meer weten over Esther en wat ze doet? Je leest het in de rubriek ‘Workzone’ in VIVA 39. Het blad ligt nu in de winkel; je kunt het ook online bestellen of het artikel online lezen via Blendle.

Een terugblik naar de VIVA400 2015.