VIVA400-vrouw Kai Pattipilohy: ‘Eigen keuzes kunnen maken, dat verdient iedereen’

Kai Pattipilohy

Met Diversion traint Kai Pattipilohy (34) jonge leiders om maatschappelijke vraagstukken op te lossen. Haar anti-discriminatieprogramma ‘Gelijk=Gelijk’ won vorig jaar een innovatieprijs van het ministerie van Onderwijs. Met haar bureau probeert ze altijd on the move te blijven.

Door Katy Boer | Beeld Maaike van Haaster

En… actie!

“Het is belangrijk om als samenleving goed met elkaar in debat te zijn over thema’s als zorg, integratie, onderwijs en arbeidsmarkt. Maar uiteindelijk is het ook belangrijk om dingen die niet of niet meer werken te veranderen. Wij willen ervoor zorgen dat dit soort acties geen druppel op een gloeiende plaat zijn. Het is ontzettend leuk om organisaties daarbij te helpen.”

Kiezen en delen

“De wereld verandert snel en voor een vitale samenleving is het belangrijk dat iedereen mee kan komen. Uiteindelijk gaat het er mij om dat we werken aan een maatschappij waarin iedereen de kans krijgt zijn of haar ambities waar te maken en eigen keuzes te kunnen maken in het leven. Dat betekent ook dat als we zelf trends signaleren die we zorgelijk vinden of waar we ons kwaad over maken, we met Diversion initiatief nemen en ze op de agenda zetten.”

Boze buitenwereld

“Niet alle thema’s in ons werk zijn even makkelijk los te laten. Ik heb bijvoorbeeld collega’s die zich bezighouden met de kennisuitwisseling tussen organisaties die huiselijk geweld en huwelijksdwang moeten tegengaan. De verhalen die je daar hoort, zijn niet vrolijk. Sterker nog, ze maken je kwaad. Maar dat we met ons bureau bijdragen aan een oplossing, geeft ook veel voldoening.”

Klein team, groot effect

“Diversion is een groeiend bureau met dertig mensen. Doordat we met ons team werken aan gezamenlijke ambities, elkaar en onze klanten goed kennen en bovendien veel lol in ons werk hebben, kunnen we als relatief kleine organisatie toch bergen verzetten. Ik houd me bezig met de strategie van de organisatie. Met mijn team ontwikkel ik nieuwe ideeën voor onze klanten en zetten we samenwerkingen op met belangrijke partners.”

Meer lezen over het werk van Kai? Check VIVA 31. Die ligt vanaf woensdag in de winkel of kun je hier online bestellen. Je kunt het artikel ook online lezen via Blendle.