VIVA400: Zelf doen!

Viva400

Deze week: Marianne Sijberden (32) heeft haar eigen PR-bureau (De Perswinkel) en lanceerde vorig jaar een beeldbank voor trend- en shoppingspagina’s waar journalisten praktisch en snel beeld van merken en webwinkels kunnen downloaden (De Persbeeldwinkel).

Al sinds de start van mijn PR-bureau werk ik vol overgave voor een grote groep opdrachtgevers. Stoppen met werken en een middag vrij of vakantie vieren valt dan niet mee. Bovendien waren er iedere dag de beeldaanvragen van journalisten of vragen over uitleen van kinderkleding of woonitems. Vragen die te belangrijk (en leuk!) waren om te negeren. Beeldaanvragen komen bovendien op de een of andere manier altijd met gillende spoed; het liefst dezelfde middag nog. Overdragen is nooit mijn sterkste kant geweest en daarom bedacht ik www.persbeeldwinkel.nl, een plek waar redacteuren zelf beeld vinden op categorie, tag of kleur.

Een zomer vol vrijheid?
De Persbeeldwinkel was een leuk plan, maar allemaal alleen nog maar in mijn hoofd. Samen met een webbouwer ben ik stap voor stap gekomen bij de uitvoering van het idee. De planning was ‘net voor de zomer klaar’, ik wilde zo graag voor het eerst in jaren eens écht vakantie, écht vrij zijn. Maar we haalden de deadline niet en werkten heel de zomer juist keihard om op 4 september 2012 te kunnen lanceren. Het was prachtig om te zien hoe die zomer een lange rij opdrachtgevers beelden aanleverde voor in onze nieuwe beeldbank. Dankzij dit vertrouwen startten we in september direct met bijna 700 high-res beelden, allemaal klaar om in de bladen afgedrukt te worden.

Werken wanneer ik dat wilde?
Aanvragen als ‘Heb jij nog iets feestelijks in rood’, konden mijn hele middagplanning omgooien. Uren struinde ik ‘mijn’ shops af op zoek naar de mooiste rode producten en beelden, welke ik daarna voorstelde en na definitieve keuze ook in high-res ging regelen. Tussendoor sjeesde ik naar de peuterspeelzaal en school om de kinderen te halen, die zaten daarna thuis aan de keukentafel met mij te knutselen, terwijl ik ondertussen ook voor die modejournalist het ultieme rode kerstjurkje zocht. Ik had de illusie dat ik alles zelf kon doen. De werkelijkheid was anders, tot De Persbeeldwinkel klaar was. Ik had een nieuw model bedacht waar een redacteur in De Persbeeldwinkel zelf beeld zoekt via de kleurzoeker. Klik je op rood, dan vult het scherm zich automatisch met de mooiste rode producten.

Het begon met een vrije middag
Terwijl de journalist lekker rondstruint in de beeldbank, kan ik nu genieten van een vrije middag en onvoorwaardelijk aandacht geven aan mijn kinderen. Af en toe spiek ik op mijn telefoon en zie ik de mails vol downloads voorbij komen. Want als ware control freak wil ik natuurlijk weten wat er allemaal gebruikt wordt en waarvoor. De eerste avond uit naar de film zal ik nooit vergeten. Bij thuiskomst waren maar liefst 30 beelden gedownload door diverse bladen. 30 beeldaanvragen, als ik bereken hoeveel tijd dit me normaal had gekost, ben ik blij dat ik deze investering heb gedaan. Een investering in geld, maar vooral ook een investering in vrijheid. Naast de beeldbank nam ik twee mensen aan: Edith en Cynthia. Met hen kwam er een einde aan alles ‘zelf doen’.

Een echte zomervakantie
Afgelopen zomer was het zover: een échte zomervakantie. Terwijl Cynthia en de beeldbank mijn werk overnamen trokken wij met ons gezin naar de Veluwe voor een weekje Glamping. Een luxe safaritent op de meest fijne natuurcamping van Nederland. De kinderen speelden uren met een nieuw gevonden vriendje en ik? Ik liet mijn laptop thuis, kon het eindelijk echt loslaten en had alle tijd om een fijn rijtje boeken te lezen. Echt vrij. Ik kan er weer een jaar tegenaan!

Elke donderdag blogt een VIVA400-vrouw over het onderwerp ‘vrijheid’, het VIVA400-thema van dit jaar. Ken jij een inspirerende, succesvolle vrouw tot 45 jaar die je wilt nomineren voor de nieuwe Viva400? Meld haar aan via viva.nl/viva400 en wie weet staat zij straks in de lijst der lijsten.