Waarom deze vier vrouwen hun bekendheid inzetten voor een goed doel

covermodellen feestnummer

Cato van Ee, Jennifer Hoffman, Gwen van Poorten en Loes Haverkort hebben het hart op de juiste plaats. Ze zetten hun bekendheid in voor de wereld om hen heen. Ze vertellen waarom hun goede doel ertoe doet én waarom het hen persoonlijk raakt.

Tekst: Jill Waas | Beeld: Tom ten Seldam

Jennifer Hoffman

Jennifer Hoffman (37) is ambassadeur van de Female Cancer Foundation, die strijdt voor een baarmoederhalskankervrije wereld. Screenen is van levensbelang, weet ze uit eigen ervaring.

Waarom vind jij dit goede doel zo belangrijk?

‘Baarmoederhalskanker is een van de 
meest voorkomende vorm van kanker bij vrouwen onder de 45 jaar en honderd 
procent te genezen bij een tijdige diagnose 
en behandeling. Hier in het westen worden we gescreend: we krijgen een uitstrijkje en als je een slechte PAP hebt, zijn er allerlei vervolgstappen. In ontwikkelingslanden hebben ze die kennis en middelen niet. Ongeveer de helft van de vrouwen overleeft de ziekte niet; daarvan woont tachtig procent in ontwikkelingslanden. Gynaecoloog/oncoloog Lex Peters heeft een simpele en goedkope methode ontwikkeld en die daarheen gebracht. Hij is zo bevlogen en 
wist me meteen te overtuigen van het grote belang van de Female Cancer Foundation.’

Cato van Ee

Topmodel Cato van Ee (28) volgde dit jaar Doutzen Kroes op als ambassadeur van Dance4Life. 
Net terug uit Kenia vertelt ze over het belang van seksuele taboes doorbreken, niet alleen daar, maar ook hier in Nederland.

Waarom past Dance4Life bij jou?

‘Ik wilde vroeger al heel graag seksuoloog 
of relatietherapeut worden, omdat ik seks gewoon een heel interessant onderwerp vind, en dan met name alle taboes die eromheen hangen. Ik praat al van jongs af aan heel openlijk over seks, maar merk dat dit niet voor iedereen zo vanzelfsprekend is. Doordat mijn modellencarrière snel een vlucht nam, is die studie psychologie/seksuologie er nooit van gekomen. Daarom ben ik zo blij dat ik voor Dance4Life alsnog de kans krijg om bezig te zijn met dat waar ik zo gepassioneerd over ben. In plaats van een paar koppels per week in mijn praktijk te helpen, kan ik nu een heel groot publiek bereiken. Mijn vrienden zeggen ook allemaal: wow, dit past zo goed bij jou.’

Gwen van Poorten

Presentatrice en programmamaker Gwen van Poorten (29) is ambassadeur van Free a Girl. Ze bezocht onlangs de projecten in het Braziliaanse Fortaleza, wat de heftigste reis van haar leven werd.

Hoe ben jij bij Free a Girl terechtgekomen?

‘Ik wilde me al heel lang inzetten voor een goed doel, maar dan wel eentje waar ik echt helemaal achtersta en waar ik heel concreet iets voor kan doen. Met Spuiten en slikken had ik al een paar keer fijn samengewerkt met Free a Girl. Hun manier van werken sprak me aan, omdat ze heel gericht minderjarige meisjes bevrijden uit de prostitutie en samenwerken met projecten die hun succes al hebben bewezen. We zijn gaan praten over wat ik kon doen, want ik wilde niet zomaar een promotiepraatje houden. Mijn kracht ligt bij televisie maken, verhalen vertellen, dus ik zei: ‘Ik heb een vlogcamera en een eigen YouTube-kanaal, is het een idee als ik mijn ervaringen vastleg?’ Toen kwamen zij met de vraag of ik de projecten in Fortaleza, Brazilië, wilde bezoeken.’

Loes Haverkort

Loes Haverkort (37) is sinds kort ambassadeur van de Hartstichting. Een perfecte match aangezien de actrice-muzikante, die haar vader op jonge leeftijd verloor aan hartproblemen, altijd leeft vanuit haar hart.

Waarom gaat de Hartstichting jou letterlijk aan het hart?

‘Ik ben op mijn twintigste mijn vader verloren aan hartproblemen, hij stierf in 
zijn slaap toen hij pas 49 was. Eigenlijk 
is sindsdien de hele familie betrokken bij 
de Hartstichting. Toen mijn moeder vorig jaar 65 werd, heeft ze iedereen gevraagd 
om geld te doneren als cadeau. De Hartstichting benaderde me een tijdje terug, ik wilde zelf ook graag eens praten over wat ze allemaal doen en wat ik voor 
ze kon betekenen.’

Het hele interview lees je in VIVA 51-52. Deze editie ligt vanaf 19 december in de winkel. Je kunt het blad ook online bestellen of lezen via Blendle.

»HET HELE ARTIKEL LEES JE HIER OP BLENDLE «