Zo kom je wél op tijd

Iedere ochtend een sprintje trekken naar de trein, je toegangspas vergeten en haastig de vergadering binnen stormen. Chronisch te laat komen is irritant. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor je collega’s die op jou wachten. Maar er is hoop! Met een paar trucjes van Diana DeLonzor, auteur van het boek Never Be Late Again, stuur je dat altijd te laat komen naar de eeuwige jachtvelden.

1. Neem je ochtendroutine opnieuw onder de loep: hoe lang duurt het écht voordat je de deur uit bent?
’s Ochtends ben je altijd binnen 20 minuten fris en fruitig op weg naar de trein. Is dat echt waar of lukt je dat maar één keer in de maand, terwijl je op andere dagen 40 minuten nodig hebt? Hou voor een week of twee bij hoe lang je doet over ontbijten, douchen, aankleden en opmaken. Zo krijg je een beter beeld hoeveel tijd je ’s ochtends nodig hebt en hoe laat je je wekker moet zetten.

2. Schrijf je voordelen van op tijd komen op.
Maak een lijstje van alle pluspunten van op tijd komen. Dit kan een goeie stok achter de deur zijn om je snoozeknop met rust te laten. Wij helpen je alvast op weg: op tijd op je werk verschijnen laat zien dat je je verantwoordelijk voelt, je loopt niet de hele ochtend achter de feiten aan en te laat een vergadering binnen stappen is ronduit onbeleefd tegenover je collega’s.

3. Stop met in minuten denken
Mensen die vaak te laat komen denken meestal in minuten. Herken je dat? Je weet dat het ritje naar je werk precies 20 minuten duurt, dus als het 8.36 is stel je je vertrek liever 4 minuten uit tot het precies 8.40 is. Als je je tijd zo precies indeelt, kom je meestal te laat. Probeer liever te plannen dat je een kwartier te vroeg aankomt.

4. Maak een plan
Maak iedere ochtend een to do-list en schrijf bij ieder punt op hoe lang je denkt er over te doen. Je ziet meteen of je planning wel haalbaar is. Begin met de meest belangrijke taak, nu je energielevel nog hoog is. Gebruik het alarm op je telefoon of computer om je te herinneren aan vergaderingen. Dit alarm laat je niet precies op de tijd dat een vergadering begint afgaan, maar een halfuur of 20 minuten van te voren.

5. Bereid je voor
Voordat je je bed inkruipt, leg je alvast je kleren voor de volgende dag klaar en pak je je tas in. Dat scheelt je een hoop tijd de volgende ochtend. Koop een mooie schaal en probeer er een gewoonte van te maken hier alle spullen in te leggen die ‘s ochtends vaak kwijt zijn, zoals je ov-chipkaart, toegangspas, sleutels en je bril.

Bron: Huffingtonpost en Elle
Foto: Sonja Langford